Matematik

Isolere værdi i ligning med gange foran brøk

26. oktober 2021 af Alrighty - Niveau: C-niveau

Jeg skal isolere kc i:

F=k_{c}*\frac{|q1|*|q2|}{r^{2}}

Jeg ville gøre således k_{c}=\frac{F}{\frac{|q1|*|q2|}{r^{2}}}   Hvor jeg så bare dividere begge sider med hele brøken, fordi der er et gangetegn foran brøken. Men man kan vist også gøre det således:

k_{c}=\frac{F*r^{2}}{|q1|*|q2|}

Men det er bare ikke de samme resultater for kc?


Brugbart svar (0)

Svar #1
26. oktober 2021 af jantand

Hvorfor er det ikke rigtigt? Hvem siger det?


Brugbart svar (0)

Svar #2
26. oktober 2021 af mathon

\begin{array}{llllll} \textup{Man dividerer med en br\o k}\\ \textup{ved at multiplicere med den}\\ \textup{omvendte br\o k:}\\& k_{c}=\frac{F}{\frac{|q_1|\cdot |q_2|}{r^2}} =F\cdot \frac{r^2}{\left | q_1 \right |\cdot \left | q_2 \right |}=\frac{F\cdot r^2}{\left | q_1 \right |\cdot \left | q_2 \right |} \end{array}


Svar #3
27. oktober 2021 af Alrighty

#2 Hvilke regneregler bruger du ift. at få F ud af brøken med gangetegn foran, samt få tæller i nævners plads og vice versa? 


Brugbart svar (0)

Svar #4
27. oktober 2021 af jantand

F= kc *((q1)*(q2))/r2       F= k* p* q/r

Gange igennem med r på begge sider

F*r= k*p*q*r/r = k*p*q  Dividere med p*q på begge sider

F*r/(p*q)= k*p*q/(p*q) =k

Jeg har fjernet indices , men vist metoden


Svar #5
07. november 2021 af Alrighty

#2 Hvordan har du fået r til at gå fra nævneren i brøken som er i tælleren, til at være i tælleren?


Brugbart svar (0)

Svar #6
07. november 2021 af ringstedLC

#5: I #2 står reglen som tekst; at dividere med en brøk gøres ved at gange med den omvendte.

Tænk på:

\begin{align*} \frac{a}{a}=1\Rightarrow \frac{\frac{b}{c}}{\frac{b}{c}} &= 1 \qquad & \quad \frac{\frac{1}{2}}{\frac{1}{2}} &= 1 \\ \frac{b}{c}\cdot \frac{c}{b} &= 1 \qquad & \frac{1}{2}\cdot \frac{2}{1} &= 1 \\ \frac{\frac{b}{c}\cdot c}{b} &= 1 \qquad & \frac{\frac{1}{2}\cdot 2}{1} &= 1 \\ \frac{b}{b} &= 1 & \qquad \frac{1}{1} &= 1 \\ 1 &= 1 \qquad & \qquad\, 1 &= 1 \end{align*}


Svar #7
07. november 2021 af Alrighty

#6 ''den omvende brøk'' vil det sige at værdien i tælleren flyttes til nævner og vice versa?


Brugbart svar (0)

Svar #8
07. november 2021 af jantand

Du skal øve dig i brøkregning.
Det er nødvendigt , også for din fremtid. Hvis du vil videre med din uddannelse.

Skriv et svar til: Isolere værdi i ligning med gange foran brøk

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.