Fysik

Resistorer, pærer og kredsløb

28. oktober kl. 11:15 af jakob2757 - Niveau: B-niveau

Jeg har nogle spørgsmål til fysik B, håber nogle vil hjælpe mig!:

Et seriekredsløb med to ens modstande og en pære i midten. 
1. Enhver ændring af en af modstandene vil påvirke lampens lys ikke? 
2. Og er det rigtigt forstået, at en resistor/modstand begrænser både spændingsfaldet og strømstyrken? 
3. Så hvis en af modstandene øges, så bliver pærens lysstyrke mindre?

Et seriekredsløb med én pære:
4. Er strømstyrken på den ene og den anden side af pæren så ikke den samme?

Et seriekredsløb med to ens pærer:
5. Er strømstyrken gennem den første og anden pære så lige stor, eller er der forskel?

Brugbart svar (0)

Svar #1
28. oktober kl. 11:41 af Eksperimentalfysikeren

Strømstyrken er den samme hele vejen gennem serieforbundne komponenter. Den elektriske strøm er jo i virkeligheden en strøm af elektroner, der løber den anden vej. Ved serieforbindelse må de elektroner, der løber gennem den ene komponent før eller side løbe gennem den næste, for der er ikke andre veje.

En modstand hæmmer strømmen, men den begrænser ikke spændingsfaldet. Tvært imod stiger spændingsfaldet over modstanden, hvis den forøges og derved reducerer strømmen.

Svar #2
28. oktober kl. 14:00 af jakob2757

Tusind tak, det giver mening!

Svar #3
28. oktober kl. 14:09 af jakob2757

Har man fx et seriekredsløb med 3V og to ens pærer. Er spændingsfaldet over den ene pære så 3V og over den anden pære også 3V, og over ledningen 0V?

Svar #4
28. oktober kl. 14:10 af jakob2757

Og lyser en enkelt pære i en serieforbindelse ligeså meget som to pærer i en serieforbindelse? (Alle pærer er ens)

Svar #5
28. oktober kl. 17:30 af jakob2757

i #3 mener jeg selvfølgelig 1,5V over hver af pærerne.

Men jeg er stadig i tvivl, om en enkelt pære i en serieforbindelse lyser ligeså meget eller mere end to ens pærer i en serieforbindelse?
Og om to ens pærer i en serieforbindelse lyser ligeså meget, mere eller mindre end to ens pærer i en parallelforbindelse?

Håber nogle kan hjælpe mig!

Brugbart svar (0)

Svar #6
28. oktober kl. 21:24 af ringstedLC

#3/5: Din teori er korrekt. Dog har alle ledninger en (lille) modstand, så der ligger et (lille) spændingsfald over dem.

Se eventuelt https://www.studieportalen.dk/forums/thread.aspx?id=2026762

Skriv et svar til: Resistorer, pærer og kredsløb

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.