Studievalg og videregående studie

Drømmer om at blive kirurg, hvilke gym og fag?

28. oktober 2021 af emn24

Hej...

Jeg er en pige der lige nu går i 9. klasse, der siden et barn og til nu drømmer om at blive en kirurg inden for knogler, led, muskler osv. Jeg ved det er en svær uddannelse, men jeg vil og kan. 

Jeg skriver her, fordi jeg er tvivl om hvilke gymnasium jeg skal gå videre til. Jeg havde tænkt STX, hvor jeg kan tage de almindlige obligatoriske fag, og studiefag som er: 

Dansk A. (Allerede obligatorisk) 
Engelsk B. (Allerede obligatorisk)
Matematik A. (Som obligatorisk er der Matematik B, hvad gør jeg så, hvis jeg skal have A, kan man have begge samme tid eller hvordan?)
Fysik B og Bioteknologi A (Fysik B er allerede obligatorisk)

Hvad synes i? 


Brugbart svar (1)

Svar #1
28. oktober 2021 af physique

STX biotek/biologi linjerne er perfekte til fremtidige medicin studerende, du kan dog også finde noget fornuftigt på HTX. Matematik B betyder bare at du har faget i 2 år, hvor A niveau er alle 3 år. MatA pensum indeholder derfor også hele matB pensum, og der menes at du minimum skal have haft matB pensum.


Brugbart svar (1)

Svar #2
28. oktober 2021 af ringstedLC

Du vælger selv mellem at have mat. på A- eller B niveau. Vælger du fx A, har du matematik kun sammen med andre, der også har valgt A. Ditto for andre fag, hvor der er valgmulighed. Klassen er altså ikke nødvendigvis samlet i alle fag.


Brugbart svar (1)

Svar #3
29. oktober 2021 af DrNielsen

Jeg havde i sin tid STX med MatA, FysA, KemB herunder biologi C.

Jeg vil helt klart opfordre til en naturvidenskabelig retning. Biotek og biologilinjerne er egentlig nok mere rettede mod den medicinske vej, men jeg tror ikke de giver nogen fordel. Biologien starter man med helt fra bunden uanset hvad når først man er kommet ind på universitetet. Så det skal du nok nå at lære. Det man ikke starter med - og forventes at man kan når man starter - er basale kemiske og fysiske kundskaber. Disse kundskaber skaber fundamentet for at forstå biologien. Hvis ikke man kan sin biologi lærer man den fra bunden. Hvis ikke man kan sine fysiske(og herunder matematiske) og kemiske grundprincipper har man et problem. Enormt mange processer i kroppen bygger nemlig på dette. Yderligere giver disse fag en forståelse for abstrakt tankegang hvilket i den grad også er vigtigt. Et eksmpel på noget af det mest håndgribelige og basale er eksempelvis regulering af blodtryk. Dette baserer sig egentlig langt hen af vejen på basal vand/varmemester principper. Gennemblødningen i et kar stiger hvis trykket øges. Men det falder hvis modstanden øges. Dette er ganske logisk, men når man skal til at løse mere komplicerede problemer har man virkelig stor gavn af sin fysiske, matematiske og kemiske grundviden.

Tempoet på universitetet er langt højere end i gymnasiet - og der forventes langt mere. Biologi på A niveau - altså tre års pensum kan man godt forvente at gennemgå på få uger på universitetet. Det samme med kemi. På Aarhus Universitet skal alle være sv.t. A niveau når man påbegynder biokemi. A niveaus pensum gennemgåes de første ti dage af semestret(1 semster er 6 måneder med eksamen).

Jeg studerede med nogle få der havde en HTX, men det er de færreste der vælger denne vej.

Det lyder som om du har en lille ortopædkirurg i dig. Det er også spændende - det er det jeg laver i øjeblikket.

Hvis du har flere spørgsmål er du velkommen til at skrive.

Vh en læge :-)


Skriv et svar til: Drømmer om at blive kirurg, hvilke gym og fag?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.