Fysik

Tyngdekraften

30. oktober 2021 af 123d4567 - Niveau: B-niveau
Hvordan regner jeg ud med hvilken kraft rammer 1kg jern (min fod) efter at have faldet 1m? Jernet er kompakt i form.
Dorte

Brugbart svar (0)

Svar #1
30. oktober 2021 af peter lind

Det kan ikke regnes ud fra disse oplysninger. Vedlæg hele opgaven helst som en billedfil


Brugbart svar (0)

Svar #2
30. oktober 2021 af SuneChr

# 0
Du skriver med hvilken kraft, - mener du ikke med hvilken energi ?


Svar #3
30. oktober 2021 af 123d4567

Det var egentlig ikke en opgave.
Der var en person (pædagog), der sagde, at hvis man tager et lod på 1kg og det falder 1meter vil det ramme min fod med en vægt på 1 ton.
Det lyder for mig, som helt urimelig meget.
Kan man ikke komme med et cirka resultat?
Tak for hurtig respons.
Dorte

Brugbart svar (0)

Svar #4
30. oktober 2021 af SuneChr

Et 1 kg lod, ligegyldigt af hvilket materiale, der hænger i luften 1 m over jorden, har en potentiel energi
på    1 kg·9,82 m/sek2 · 1 m = 9,82 J
Klipper man snoren over, vil loddet ramme med denne energi.


Brugbart svar (1)

Svar #5
30. oktober 2021 af ringstedLC

#3: Med din fysiske viden (og #2) kan du så måske forklare personen, hvorfor det er noget sludder. Tip: Jernkuglens masse og tyngdeacc. er begge konstanter, men ...


Brugbart svar (0)

Svar #6
30. oktober 2021 af SuneChr

# 3
Skal vi følge din udlægning med det ene ton, vil det svare til, at 1-t-loddet hænger 1 mm
oppe i luften og falder derfra ned på foden, - sådan teoretisk set. Vi har gjort massen 1000 gange
større og faldhøjden 1000 gange mindre. Det vil udløse den samme energi.


Svar #7
30. oktober 2021 af 123d4567

Tak for jeres søde svar på mit vist lidt kludrede spørgsmål ??
Som jeg tolker det, vil energien svarende til 9.816J føles som ca. 10kg på foden.
(Jeg har set på konvertering mellem J og kg - 1J svarer ca. til 1,1 kg)
??

Brugbart svar (1)

Svar #8
30. oktober 2021 af SuneChr

# 7
9,82 J føles som energien/smerten/ødelæggelsen, forårsaget af 1 kg, der dumper ned fra himlen fra 1 ms højde direkte på ens fod.
Lægger man, stille og roligt, 10 kg på ens fod, sker der næppe den helt store ødelæggelse eller smerte-
påvirkning.


Skriv et svar til: Tyngdekraften

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.