Matematik

Et hjul bevæger sig på en vandret skinne. På figuren er et lodret snit ned gennem hjul og skinne indtegnet i et koordinatsystem

01. november 2021 af me1234me - Niveau: A-niveau

Jeg ved ikke helt hvordan jeg går i gang med den her....

Nogen der kan hjælpe med at forklarer x y forskiften / funktionen

Vedhæftet fil: hjul.png

Brugbart svar (1)

Svar #1
01. november 2021 af Eksperimentalfysikeren

Du skriver ikke, hvad du ikke forstår, men jeg gætter på, at det er skrivemåden

\begin{pmatrix} x\\ y \end{pmatrix},

du har problemer med. Det er en anden måde at skrive (x,y) på, så der kunne have stået:

(x,y) = (8t+5cos(2t),4+5sin(t)).

Det er i denne opgave det samme. Du kommer sikkert til at stifte bekendtskab med matrixregning. Her er der forskel på de to skrivemåder, men det behøver du ikke at tænke på nu.

a) Indsæt 0 for t i udtrykkene og regn x og y ud.

b) Se på, hvilke værdier sin kan antage og brug det til at finde største og mindste y-værdier.

c) Differentier x og y hver for sig. Resultatet er koordinaterne til vektor v.

d) Find den t-værdi, hvor y er størst, og indsæt det i udtrykkene for x og y.

e) Opstil længdeudtrykket for vektor v, differentier det og sæt det lig med 0. Indsæt de t-værdier, der opfylder ligningen og undersøg, om de svarer til største eller mindste længde af vektor v.

Svar #2
01. november 2021 af me1234me

tak for det!

Jeg prøver lige. Kan man ikke bruge geogebra til at beregne det? vi har før brugt metoden med "BeregnODE" men ved ikke lige om den kan bruges i dette tilfæde..

Brugbart svar (1)

Svar #3
01. november 2021 af Soeffi

#0. Indsætter billede:

Svar #4
01. november 2021 af me1234me

#0. Indsætter billede:

jeg er ikke helt med på hvad du reffererer til?:)

Brugbart svar (1)

Svar #5
01. november 2021 af Eksperimentalfysikeren

#4: Det billede, du har lavet et link til, bliver skjult, når man vender tilbage til hovedtråden her. Derfor er det rart, at en kopi af billedet bliver lagt ind i hovedtråden. Ved samme lejlighed er det blevet forstørret, så man kan læse teksten. Det er dét, Soeffi har gjort.

#2: Det er muligt, at det kan gøres med GeoGebra, men du bør prøve med papir og blyant først. Det er fristende at benytte forskellige værktøjer til løsning af opgaverne, men det er vigtigt, at man ved, hvad opgaverne går ud på, og hvordan de løses inden man benytter værktøjerne. Ellers kan man ikke sikre sig, at man bruer værktøjerne rigtigt.

Brugbart svar (1)

Svar #6
01. november 2021 af ringstedLC

tak for det!

Jeg prøver lige. Kan man ikke bruge geogebra til at beregne det? vi har før brugt metoden med "BeregnODE" men ved ikke lige om den kan bruges i dette tilfæde..

GG kommandoen "BeregnODE" (Ordinary Differential Equation) bruges til at løse diff.-ligninger.

Svar #7
02. november 2021 af me1234me

kan det ikke passe at x=0 og y=4?

ift b, hvorfor er der så at der skal være en andenkoordinat ift til hjulets bevægelse, måske et dumt spørgsmål.

Forstår det dog en smule bedre...

Brugbart svar (0)

Svar #8
02. november 2021 af ringstedLC

Det er ikke hjulets bevægelse i x-retningen, der beskrives, men et punkt på hjulets periferi. Dets andenkoordinat svinger mellem ymaks og ymin

Svar #9
02. november 2021 af me1234me

ahh, når ja sådan, tak for at minde mig om det:)

Skriv et svar til: Et hjul bevæger sig på en vandret skinne. På figuren er et lodret snit ned gennem hjul og skinne indtegnet i et koordinatsystem

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.