Dansk

Komma med hvem og der

09. november 2021 af Jules702 - Niveau: A-niveau

Hej

Jeg skal sætte komma i sætningen: Hvem er det der siger noget?

Jeg ved godt, at kommaet skal sættes imellem "det" og "der", men der skal også sættes x og o, og her er jeg i tvivl om, hvor krydserne skal sættes. Er "hvem" eller "det" mit subjekt i første led? Og hvordan forklarer man, hvorfor "der" er et subjekt i andet led? Jeg skal forklare det til min bror i 6. klasse, så det skal også være til at forstå for ham.


Brugbart svar (0)

Svar #1
09. november 2021 af Moderatoren

Finde subjekt: Spørg hvem eller hvad der gør det udsagnsleddet beskriver


Svar #2
09. november 2021 af Jules702

Tak, men det svarer ikke på mit spørgsmål, om "hvem" eller "det" er subjekt i første led. For de to er vel en og samme person?

Og min bror har svært ved at forstå, at ordet "der" står i stedet for et navn eller pronomen som fx "hun". "der siger" giver ikke umiddelbart mening i en 6. klassers hoved. 


Brugbart svar (1)

Svar #3
09. november 2021 af StoreNord

Hvem er?     "det" er     grundled.

der er et stedord, som viser tilbage til hvem


Brugbart svar (0)

Svar #4
09. november 2021 af Eksperimentalfysikeren

"Hvem" er forløbiigt grundled. Sammenlign med "Hvem er størst?".

"der" er grundled, fordi det henviser til "Hvem". Sammenlign med "Hvem siger noget?".


Brugbart svar (3)

Svar #5
09. november 2021 af Stygotius

Man skal lige holde hovedet koldt her.

Ordet "hvem" er et spørgestedord

Ordet "det" er et subjektspronomen og er subjektsprædikativet (omsagnsled til grundled) ....i hovedsætningen

I relativsætningen (bisætning) er ordet "der" et relativpronomen (henførende stedord), og det er subjektet

Ordet "siger" er verballed

Ordet "noget" er direkte objekt (genstandsled).

Man skal passe MEGET på at man ikke blander ordklasse og led (funktion) sammen. Det er to helt forskellige ting.


Svar #6
09. november 2021 af Jules702

Tak for det! Da ordet “det” er subjektsprædikat, er det så korrekt forstået, at ordet “hvem” er subjektet?

Brugbart svar (0)

Svar #7
09. november 2021 af Stygotius

Ja bestemt !

Det er dog ikke et "subjektsprædikat".  Det er et "subjektsprædikativ".

Det andet er en misforstået betegnelse. En sætnings prædikat er noget helt andet. Betegnelsen bruges ikke af universitetsfolk.

Hvor og om du skal have et komma i din sætning afhænger helt af hvorvidt du bruger startkomma eller ikke.


Skriv et svar til: Komma med hvem og der

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.