Matematik

Procent

29. november 2021 af Sigurdsen - Niveau: B-niveau

Prisen på et tørklæde steg lige før udsalget med 25%. Hvor mange procent har tørklædets

oprindelige pris ændret sig, efter at rabatten på 12% trækkes fra?

Jeg kender ikke den specifikke pris for tørklæddet og derfor skal jeg beregne opgaven ud fra det jeg får at vide. Jeg har fået at vide at hvis jeg giver tørklædet en pris så har jeg ikke beregnet opgaven tilstrækkeligt da jeg kun for besvaret for den specifikke pris.

Er der nogle der kan hjælpe?

Brugbart svar (0)

Svar #1
29. november 2021 af mathon

\small \begin{array}{llllll} \textup{Oprindelig pris:}&p\\\\ \textup{Pris efter stigning:}&p\cdot 1.25\\\\ \textup{Rabatpris:}&\left ( p\cdot 1.25\ \right )\cdot 0.88=p\cdot 1.10\\\\ \textup{dvs:}&10\%\textup{ over den oprindelige pris.} \end{array}

Brugbart svar (0)

Svar #2
29. november 2021 af ringstedLC

Jeg har fået at vide at hvis jeg giver tørklædet en pris så har jeg ikke beregnet opgaven tilstrækkeligt da jeg kun for besvaret for den specifikke pris.

Det er ikke rigtigt. Procenter er procenter og da begge prisændringer er procentuelle og der forlanges en ændring i procent, kan beregningen udføres med en tilfældig pris. Derfor kaldes prisen p i #1, hvor man så slipper for at regne på den.

Svar #3
29. november 2021 af Sigurdsen

Super tak skal du have fik også det samme resultat og kan se logikken i det

Brugbart svar (0)

Svar #4
29. november 2021 af ringstedLC

Godt. Håber ikke, at det var din lærer, der sagde det.

NB. Opdater din profil!

Brugbart svar (0)

Svar #5
30. november 2021 af PeterValberg

Se eventuelt denne video om brøkregning (de fire regnearter) < LINK >

- - -

mvh.

Peter Valberg
(YouTube)

Skriv et svar til: Procent

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.