Studievejledning

International linje på hhx

09. december 2021 af fjer342 (Slettet)
Hej,
Kan nogen fortælle mig lidt om en international linje på hhx. Altså den med afsætning og international økonomi på A niveau.
Det ville være dejligt med nogle svar!

Brugbart svar (0)

Svar #1
10. december 2021 af hillstrøm

jeg vil foreslå, at du tager til åbent hus arrangement på det uddannelsessted, som du tænker på at søge ind på - det plejer at være i januar - men du skal formentlig tilmelde dig allerede nu


Svar #2
10. december 2021 af fjer342 (Slettet)

Det var ikke mit spørgsmål. :)

Brugbart svar (0)

Svar #3
10. december 2021 af ChristofferTJ

Jeg havde international økonomi på B niveau på HHX og syntes det var ret interessant, er nok lidt biased siden jeg også nu studerer økonomi. Havde afsætning A, det var fint nok, ikke en af mine ynglingsfag...


Svar #4
10. december 2021 af fjer342 (Slettet)

Kan du fortælle mig lidt om fagene?

Brugbart svar (0)

Svar #5
10. december 2021 af ChristofferTJ

International økonomi er en introduktion til politisk/national økonomi, det er ret anderledes fra de andre fag som afsætning og virksomhedsøkonomi der fokusere på virksomhederne.

I IØ lærer man om udbud og efterspørgsel, man har nationaløkonomiske emner som BNP vækst, inflation, import og eksport. Man lærer om finanspolitik og deres inflydelse, fx hvis staten øger deres udgifter så vil de øge forbrug og BNP, hvilket fører til højere inflation pga. efterspørgsels pres osv osv.

Internationalt så lærer man mest om EU og det indre marked samt om nogle af de internationale handelsorganisationer også lærer man handelsteori, fx hvorfor frihandel er godt fordi det øger BNP. 

Afsætning betyder endelig salg, så man lærer hvad virksomheder gør for at sælge deres varer her markedsføring og kommunikation af ens produkt, det er en del om målgrupper, positionering af ens vare fx vil man sælge ens vare på at den er "cool" fx Nike eller dens funktionelle værdi fx ikke-mærke sko. Forskellige kunde købsadfærdrer, motiver, loyalitet

I Afsætning kigger man også en del på markedsanalyse og branceforhold fx hvem er markedsleder, markedsfølger/udfordrer osv. Man lærer også om supply chain, fx gir det mere værdi selv at lave varerne mod at outsource.

Afsætning lærer man altså alle buzz-words indenfor salg, kunder, markedsføring, konkurrenceforhold og eksterne og interne faktorer for en virksomhed. 


Brugbart svar (0)

Svar #6
11. december 2021 af hillstrøm

#2

jo, det var det for så vidt - "kan nogen fortælle mig lidt om ... " - ja, det vil de kunne til et sådant åbent hus arrangement

du kan også selv læse om fagene på de enkelte handelsgymnasiers hjemmesider


Skriv et svar til: International linje på hhx

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.