Kemi

Vi antager at Kc=1 i den følgende hypotetiske ligevægtsreaktion

11. december 2021 af RobinhoG - Niveau: A-niveau

Vi antager at Kc=1 i den følgende hypotetiske ligevægtsreaktion
    D (aq) ->2 M (aq)
a) 1,5 mol/l af substans D opløses. Hvad er ligevægtskoncentrationen for D og M?

    Jeg er tvivl hvordan ligevægtsbrøken skal opstilles Jeg tænker det er: (2*x)^2 / x+1,5 =1. Hvad gøre jeg forkert eller har misforstået?

b) Du fortynder reaktionen med en faktor 10. I hvilken retning vil ligevægtet indstille sig?

  Jeg tænker ved en fortynding så får man en større volume og den må så gå mod den side som har flest molekylder, hvilket er højre side. 

Vedhæftet fil: Hypotetisk.PNG

Brugbart svar (1)

Svar #1
11. december 2021 af mathon


Brugbart svar (0)

Svar #2
11. december 2021 af mathon

\small \small \small \small \small \begin{array}{llllll} \textbf{a)}\\&_\textup{ligev\ae gtskoncentrationer:}& \underset{1.5-x}{D}\,_{\textit{(aq)}}\;\rightleftharpoons \;2\,\underset{2x}{M}\,_{\textit{(aq)}}\\\\&\textup{ligev\ae gtsbr\o k:}&\frac{(2x)^2}{1.5-x}=1\quad 0<x<1.5\\\\&&x=0.5\\\\ && \left [ D \right ] =(1.5-0.5)\;M=1.0\;M\\\\&& \left [ M \right ]=(2\cdot 0.5)\;M=1.0\;M \\\\ \textbf{b)}\\&\textup{I fortyndings-}\\& \textup{\o jeblikket:}&\frac{\left (\frac{1}{10}\;M \right )^2}{\frac{1}{10}\;M}=\frac{1}{10}\;M<K_c=1.0\;M\\\\&\textbf{konklusion:}&\textup{t\ae lleren i koncentrationsbr\o ken skal blive st\o rre }\\&& \textup{og n\ae vneren dermed mindre for at opn\aa \ ny ligev\ae gt.}\\&\textup{dvs}\\&& \textup{Den etablerede ligev\ae gt forskydes nu mod \textbf{h\o jre}.} \end{array}


Skriv et svar til: Vi antager at Kc=1 i den følgende hypotetiske ligevægtsreaktion

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.