Matematik

SRO HJÆLP

18. december 2021 af Aniie3345 - Niveau: B-niveau

Hej er i gang med at skrive SRO i mat og biologi. og sidder lidt fast i en opgave. Jeg skal med udgangspunkt i Hardy Weinbeg loven redegør for sandsynlighed og kombinatorik. Jeg er i gang med at skrive om multiplikationsprincippet og additionsprincippet - og vil dertil lave eksempler hvor jeg viser beregninger. Og for det skal være relavant også have noget med Hardy weinberg indover. Nogle der har ideer til hvad man kunne sige? 

Tak på forhånd


Brugbart svar (0)

Svar #1
18. december 2021 af peter lind

Jeg kan komme med et regeeksempel på hady-weinberg sandsynlighede.r

 Hvis den dominerende effekt observeres A til 0,16 vil sandsynligheden for at have en eller to alleler med A være 0,04 og den alternavie vil have 0,96


Svar #2
18. december 2021 af Aniie3345

mange tak for forslaget, men må jeg lige spørge hvordan du er kommet frem til det. Og kan man bruge enten mulitplikations eller additionsprincippet til at beregne det?


Svar #3
19. december 2021 af Aniie3345

vil du måske forklarer, hvordan du har beregnet dette, og kan det bruges inden for kombinatorik?


Brugbart svar (0)

Svar #4
19. december 2021 af peter lind

Undskyld. det er også forkert. Jeg skulle have startet med den ikke dominerende del. Hvis jeg kalder den p. Du skal have de ikke dominerende del på begge alleler og sandsynligheden for det er p*p = p2 Den dominerende del q = 1 - p kan derefter findes. Ja man bruger faktisk multiplikationsprincipper idet man skal have den ikke dominde del på begge alleler. Det er faktisk en binomialfordeling med n = 2 og sandsynlighed p


Svar #5
19. december 2021 af Aniie3345

okay, har forsøgt at forstå det er dette korrekt lavet? og indgår der også kobinatorik (multiplikationsprincippet)

Eksempel: 

Lad os antage at der foretages en undersøgelse, hvor der kigges på laktose intelorans. Vi har fået angivet  fordelingen af genotyper hos laktose intelorante personer.  Det syge gen optræder med allelerne A og a. Og det nedensteånde skema viser antallet af mennekser med hver genotype hos en stikprøve på i alt 188 individer:

Genotype AA Aa aa
Antal individer 182 4 2

Beregn allelfrekvensen af allelerne A og a.

Som sagt har stikprøven 188 individer, hver person har to alleler for genet - hvilket vil sige at individerne i alt har: 188*2= 367 alleler for genet

182 individer har genotypen AA, hver person har 2 A alleler

182*2=364 A alleler

Så er der også 4 af individerne der har genotypen Aa - de har til sammen 4 A alleler. Så kan vi hertil finde det samlede antal A-alleler i populationen: 364+4=368 A alleler

Så beregner vi allelfrekvensen for A allelen i populationen:

f(A)=368/376= 0,979

Ud fra allelfrekvensen af A kan vi nu beregne allelfrekvensen af a:

f(a)=1-0,979= 0,021


Brugbart svar (0)

Svar #6
19. december 2021 af peter lind

Det der har intet med Hady-Weinberg at gøre. Hvad er det for nogle tal du skriver?. Kan du ikke komme med opgaven i original form helst som billedfil eller pdf fil


Svar #7
19. december 2021 af Aniie3345

det er et eksempel jo, hvor allelfrekvensen beregnes. Det har med hardy weinberg at gøre? prøvede at forstå det du skrev, og lave mit eget eksempel, er helt lost nu...


Brugbart svar (0)

Svar #8
19. december 2021 af peter lind

Hvis du vil have et eksempel med tal.

Du har 100 individer med allelerne A og a. A har sandsynligheden 0,90 og 0,10

Du har følgende muligheder 

Genotyper                AA             Aa               aA            aa

sandsynligheder      0.9*0,9       0,90*0,1       0,1*0,9      0,1*0,1            sum 1

antal                       81               9                 9               1                  sum  100

i sandsynlighed rækken  bruger jeg multiplikationsprinsippet 

Prøv selv at lave dit egen eksempel


Skriv et svar til: SRO HJÆLP

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.