Matematik

mundtlig mat B eksamen

29. december 2021 af nutellaelsker - Niveau: B-niveau

Hej. Jeg skal til mundtlig eksamen i mat B hvor der er 12 spørgsmål og det er en af dem jeg kan trække til individuelle mundtlige eksamen . Et af spørgsmålene er denne her som jeg mener har forstået og alligevel ikke helt. 

Vedhæftet fil: Skærmbillede (254).png

Brugbart svar (1)

Svar #1
29. december 2021 af Anders521

#0 Spørgsmålet består af to dele. Den første er en redegørelse for definitionen af differentialkvotienten samt dens anvendelse, og den anden er en efterspørgsel af beviset for en regneregl.


Svar #2
29. december 2021 af nutellaelsker

Jeg forstår når der siges "gennemgå definitionen af differentialkvotienten" men når der står "fortæl om tangent til en graf for en differentiabel funktion" er det så ikke næsten det samme eller? Da min lære ikke har svaret mig endnu, men kan nogen muligvis fortælle mig hvad man præcis og egentligt skal når man skal fortælle om tangent til en tangent til en graf for en differenttiabel funktion? Help?


Brugbart svar (0)

Svar #3
29. december 2021 af Anders521

#2 Det er ikke det samme. Definitionen af differentialkvotienten skal anvendes til at fortælle om en tangent til en graf for en differentiabel funktion. 


Svar #4
29. december 2021 af nutellaelsker

Anders521 ok tak. 


Brugbart svar (0)

Svar #5
29. december 2021 af ringstedLC

Du er muligvis stødt på et udtryk a lá: "Diff.-kvotienten i et punkt er lig med tangentens hældning i punktet". Dermed har du en vigtig faktor i tangentens ligning.

Et eksempel (til tavlen):

\begin{align*} f(x) &= 2x^2 \\ t_2:y &=... \end{align*}


Brugbart svar (1)

Svar #6
30. december 2021 af mathon

\small \begin{array}{llllll} \textup{samlede mellemtrin:}\\\\& \begin{array}{|c|c|c|}\textup{punkt}&\textup{tangenth\ae ldning}&\textup{tangentligning}\\ \hline&&\\\left ( x_o,f(x_o) \right )&f{\, }'(x_o)&y=f{\, }'(x_o)x+\left ( f(x_o)-f{\, }'(x_o) \cdot x_o\right)\\&&\\ \hline \end{array} \end{array}


Svar #7
01. januar 2022 af nutellaelsker

Ok tak. Jeg skal lige være sikker igen, men når jeg fortæller om tangent til en graf for en differentiabel funktion, hvis jeg har forstået korrekt så tror jeg ikke at jeg skal drage tangentligningen ind, men mere sagt fortælle det simpelt og kort som ham her fortæller i videoen. 

https://www.youtube.com/watch?v=cQjnSY8T9fc

jeg tror kun jeg skal inddrage formlen for tangentligningen i en af de andre 12 spørgsmål som jeg har vedhæftet her

Vedhæftet fil:Skærmbillede (257).png

Svar #8
01. januar 2022 af nutellaelsker


Brugbart svar (1)

Svar #9
01. januar 2022 af ringstedLC

Videoen omtaler kun tangenten for en tilfældig graf. Du skal fortælle om tangenten for en differentiabel funktion.

Det vil være helt naturligt at komme ind med tangentligningen i det første spørgsmål, der omhandler tangenten.


Svar #10
01. januar 2022 af nutellaelsker

ok. jeg har muligvis et spørgsmål til det du har svaret mig ringstedLC, men kan ikke lige huske det så imidlertid har jeg et andet hvilket jeg håber er ok. Jeg skal lige være sikker men når der siges "gennemgå definitionen af differentialkvotienten" så skal man ikke indrage tretrinsreglen vel? Sorry for måske dumt spørgsmål, 


Brugbart svar (0)

Svar #11
01. januar 2022 af ringstedLC

Det mener jeg ikke. Du skal nok snarere inddrage differenskvotienten.


Brugbart svar (0)

Svar #12
02. januar 2022 af Anders521

#10

ok. jeg har muligvis et spørgsmål til det du har svaret mig ringstedLC, men kan ikke lige huske det så imidlertid har jeg et andet hvilket jeg håber er ok. Jeg skal lige være sikker men når der siges "gennemgå definitionen af differentialkvotienten" så skal man ikke indrage tretrinsreglen vel? Sorry for måske dumt spørgsmål, 

Nu har du henvendt dig specifikt til ringstedLC, men jeg vil gerne komme med et svar til spørgsmålet. 

Det afhænger af, hvordan du vil gennemgå definitionen. Hvis du vil udlede definitionen, vil tretrinreglen komme på spil. Ellers kan du blot forklare de enkelte størrelser i definitionen. Det er et alternativ.  


Skriv et svar til: mundtlig mat B eksamen

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.