Fysik

Det skrå plan

03. januar 2022 af Remilys - Niveau: B-niveau

Hej, 

Jeg har to opgaver om det skrå plan i fysik, men har virkelig svært ved at udregne dem. Hvis der er nogen, der kunne hjælpe mig, vil jeg sætte stor pris på det, da jeg desværre ikke er den skarpeste til fysik :(

Den første opgave lyder:

1. En træklods har massen 500g og placeres på et skråt plan af træ med hældningrn 20 grader. Bestem størrelsen af den statiske gnidningskraft, samt den parrallele komposant af tyngdekraften. 

I denne opgave har jeg fået den statiske gnidningskraft til at være 0,36, men er meget usikker på om det er erigtigt. Herudover ved jeg heller ikke hvordan jeg udregner den parrallele komposant. 

I opgave 2 lyder formuleringen:

En isterningen holdes på en stålplade, der hælder 10 grader i forhold til vandret. Interningen gives et let skubm så den bevæger sig op af pladen. Begyndelsesfarten er 1,1 m/s. Du skal vurdere hvor langt isterningen bevæger sig op ad stålpladsen, før den ændrer retning og begynder og glide ned ad pladen. 

Tak på forhånd !


Brugbart svar (1)

Svar #1
03. januar 2022 af Eksperimentalfysikeren

Du skal opløse tygdekraften i en komponent vinkelret på planen og én parallel med planen. Du kan tegne det op. Du skulle så få et parallelogram, hvor de to søgte kræfter danner to af siderne og tyngdekraften er diagonalen.

Du skriver ikke, hvordan du er kommet frem til gnidningskoefficienten, men den kan findes som forholdet mellem størrelserne af de to kræfter.

I anden opgave kan du benytte energibevarelse. Der er ikke opgivet noget om isens gnidnigskoefficient, og vi ved, den er lille, så det er ikke helt tosset at sætte den til 0.


Skriv et svar til: Det skrå plan

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.