Studievejledning

Ret til re-eksamen?

08. januar 2022 af kentclark

Hej. Håber at nogen kan besvare mit spørgsmål. Hvis man er blevet tildelt et 4 forsøg til at gå til eksamen på universitetet, har man så også ret til/mulighed for at gå til re-eksamen, hvis man får brug for det eller er det fjerde forsøg begrænset til det ene forsøg? 


Brugbart svar (0)

Svar #1
08. januar 2022 af Anders521

#0 ...Hvis du har fået dispensation af studienævnet til et 4. forsøg, så har du dermed retten til at gå til eksamen endnu en gang.


Svar #2
08. januar 2022 af kentclark

#1

#0 ...Hvis du har fået dispensation af studienævnet til et 4. forsøg, så har du dermed retten til at gå til eksamen endnu en gang.

Tak for svar. Mener du derved, at man ikke har ret til at gå op til re-eksamen/sygeeksamen, hvis man f.eks bliver syg før eksamen eller dumper?


Brugbart svar (0)

Svar #3
08. januar 2022 af Anders521

#1 Her må man undersøge de regler, der står i ens studieordning.  Deri kan der stå, at ved tilfælde af en sygemelding, så har man ret til en sygeeksamen, og derved vil ens eksamensforsøg (om det 1. 2. eller 3. forsøg) blive annulleret (eller blive betragtet som et brugt eksamensforsøg). Men som sagt er man nødt til at undersøge reglerne i ens studieordning. Alternativ kan man kontakte en studenterservice, og forhører sig omkring disse. 


Svar #4
09. januar 2022 af kentclark

#3

#1 Her må man undersøge de regler, der står i ens studieordning.  Deri kan der stå, at ved tilfælde af en sygemelding, så har man ret til en sygeeksamen, og derved vil ens eksamensforsøg (om det 1. 2. eller 3. forsøg) blive annulleret (eller blive betragtet som et brugt eksamensforsøg). Men som sagt er man nødt til at undersøge reglerne i ens studieordning. Alternativ kan man kontakte en studenterservice, og forhører sig omkring disse. 

Tak, men nu spurgte jeg om 4 eksamensforsøg specifikt. Ikke 1, 2 eller 3 forsøg. Jeg ved godt hvad der står om de tre forsøg i studieordningen, men det hjælper ikke på mit problem.

Jeg ved ikke hvad "studenterservice" er, men universitets rådgivning har p.t. lang ventetid på svar i januar. Derfor søgte jeg hjælp hos studieportalen, for det kunne jo være, at én her lige havde information om min problemstilling. 


Brugbart svar (0)

Svar #5
10. januar 2022 af Anders521

#4 Der er formentlige nogle på Studieportalen, der kan hjælpe dig. Men dette ville være hjælp, hvis du i starten havde fortalt os, om hvilket universitet og/eller uddannelse du går på.  


Brugbart svar (0)

Svar #6
13. januar 2022 af DrNielsen

Få fat i studieadministrationen på dit universitet.

Bliver man bevilget et 4. forsøg tror jeg ikke man skal regne med en re-eksamen da man i givet fald jo allerede har haft 2 sådanne.


Brugbart svar (0)

Svar #7
15. januar 2022 af Heptan

Nej du får kun et 4. forsøg, uden tilhørende reeksamen. Hvis du får brug for et 5. forsøg (fx pga dokumenteret sygdom), så skal du søge dispensation igen. Hvis du allerede inden 4. forsøg ved du ikke kan gennemføre det, så skal du søge dispensation om at få annulleret dit 4. forsøg, så du kan tage 4. forsøg i næste eksamensperiode (fx pga dokumenteret sygdom).


Skriv et svar til: Ret til re-eksamen?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.