Tysk

Dativ - hvordan finder jeg det?

13. januar 2022 af pleasesaveme - Niveau: A-niveau

Hej, jeg skal lave en opgave, hvor jeg skal finde og markere de led i sætningerne, som står i dativ. Jeg har dog svært ved at finde dem. Nogen der kan hjælpe? (Jeg har understreget, dem som jeg kunne finde)

Opgaven er vedlagt som bilag (screenshot)

Ps. forklaringer er mere end velkomne :) 

Tak på forhånd


Brugbart svar (0)

Svar #1
14. januar 2022 af Stygotius

Du må da først få lært at bøje den bestemte artikel og derpå de personlige pronominer (stedord)   ...i alle kasus.

I 3.G burde du have lært dem forlængst.


Svar #2
14. januar 2022 af pleasesaveme

Det hjalp ikke meget


Brugbart svar (0)

Svar #3
14. januar 2022 af Stygotius

Næh, en smule selvstændigt arbejde er jo desværre nødvendig     ...selv om dette måske kommer som  en overraskelse for dig.


Svar #4
14. januar 2022 af pleasesaveme

Hvorfra ved du, at jeg ikke har prøvet, eller arbejdet for det? Jeg stiller ikke spørgsmål herinde blot for at få af vide, at jeg ikke er god nok. Du kan bare lade vær med at svare, hvis du ikke vil hjælpe. God dag.


Brugbart svar (0)

Svar #5
14. januar 2022 af Stygotius

Man kan kan ikke forklare dig noget om dativ hvis du intet ved om  den bestemte artikel og dens bøjninger og brug.

Du er nødt til at prøve at få den lært den og ikke klynke. Alle kan lære den hvis de gør noget for det.


Svar #6
15. januar 2022 af pleasesaveme

Jeg kender godt til den bestemte artikel, men jeg har blant andet svært ved at kende forskel på dativ og akkusativ i maskulinum. Jeg ved også at visse præpositioner styrer dativ. Som sagt har jeg understreget nogle led (i datv) i opgaven, men jeg kan ikke finde flere. 


Svar #7
15. januar 2022 af pleasesaveme

Lige gyldigt, jeg har fundet alle nu. 


Brugbart svar (0)

Svar #8
15. januar 2022 af Stygotius

           M           F             N            Pl.                                M            F           N

    der         die           das          die                               ein           eine       ein

    den        die          das          die                                einen       eine       ein

G     des         der         des           der                               eines       einer      eines

D     dem        der         dem         den                               einem      einer      einem


Brugbart svar (0)

Svar #9
15. januar 2022 af Stygotius

Hvis du vil have en oversigt over alle tyske præpositioner med deres anvendelse, skal du skrive til mig på  [email protected]   og jeg kan så sende dig oversigten.

mvh.

sven j.


Skriv et svar til: Dativ - hvordan finder jeg det?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.