Andre fag

Problemer med bioteknologisk fremgangsmåde

25. januar 2022 af Sofiedot - Niveau: Universitet/Videregående

Er i gang med at forberede mig til mit afgangsprojket som laborant, og har et problem med en fremgangsmåde til et af mine forsøg.

Jeg skal ekstrahere noget gDNA fra et musseøre og sker dertil bruge en 5M mættet opløsning af NaCl, men der står ikke hvad det skal opløses i.
Jeg tænkte i starten vand, da jeg er sikker på at det ikke går ind og lave uønskede bindinger, men det giver en 6M mættet opløsning.

Har prøvet at undersøge hvor meget salt der skal til for at få en mættet opløsning på 5M, men det tager for lang tid at skulle tjekke alle opløsningsmidler i laboratoriet, men kan ikke finde det store på nettet.


Er der nogle der hved om der er et sted eller har en nemmere måde hvor jeg kan finde ud af hvor meget NaCl der skal opløses for at lave en mættet opløsning i de forskellige opløsningsmidler?


Brugbart svar (1)

Svar #1
26. januar 2022 af AngelOneOne

Hej,

Jeg vil umiddelbart mene, at opløsningsmidlet er vand. Især når der ikke er specificeret hvad ellers opløsningsmidlet skal være. Men du har også ret i, at en mættet NaCl opløsning ved 25 ºC har en koncentration i omegnen af 6,1 M.

Har du ikke en vejleder du kan spørge til råds? Det er jo ikke utænkeligt, at der er fejl i forsøgsvejledningen.

/Angel

- - -

/Angel


"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson
Look deep into nature, and then you will understand everything better” - Albert Einstein


Brugbart svar (0)

Svar #2
26. januar 2022 af HansenDahl98

Kan du komme ind på en/et konkret hovedemne/titel på dit spørgsmål, så kan jeg hurtigt finde et svar til dig.


Svar #3
26. januar 2022 af Sofiedot

Mit spørgsmål er: Hvilket opløsningsmidel skal bruges til at lave en mættet opløsning af NaCl på 5M

Har regnet en del på det, og lige nu er det tæteste jeg kan komme på vand, og det liger som sagt på 6,1 M


Skriv et svar til: Problemer med bioteknologisk fremgangsmåde

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.