Fysik

Resisitivitet gennem konstantan

25. januar 2022 af Afriendofaopisaop - Niveau: B-niveau
Hej
Jeg skal lave en graf med R som funktion af L. Og i forsøget blev der brugt en konstanttråd,med en diameter på 0.50 mm.

Så for at finde R/modstand i de forskellige længder, skal jeg benytte formlen R=p*L/A

Så hvis jeg siger beregner R i en længde på 44 cm.

Passer denne beregning så?

R=0,490*10^-6 * 0,44M/0,196mm^2

= 5,6 * 10^-6 ohm.

Brugbart svar (0)

Svar #1
25. januar 2022 af Eksperimentalfysikeren

Det ser ikke rigtigt ud.

Så vidt jeg husker har en konstantantråd med en diameter på 1mm og en længde på 1,6m en modstand på ca 1Ω. (Det er ikke en faktor 2 galt). Ud fra det, ville jeg forvente, at modstanden i din tråd ligger der i nærheden, men du har et resultat, der er ca 105 gange mindre.

Noget andet er, at jeg ville forvente, at du skulle tegne linien ud fra målte længder og målte modstande, og derudfra finde en værdi for ρ.


Brugbart svar (0)

Svar #2
25. januar 2022 af ringstedLC

Du skal også omregne A til SI-enheder:

\begin{align*} R\left \lfloor \Omega \right \rfloor &= \rho \left \lfloor \Omega \cdot \textup{m} \right \rfloor \cdot \frac{L\left \lfloor \textup{m} \right \rfloor}{A\left \lfloor \textup{m}^2 \right \rfloor} \end{align*}


Brugbart svar (0)

Svar #3
26. januar 2022 af mathon

                                   \small \small \begin{array}{llllll}&& R=\frac{\varrho}{A} \cdot L\\\\&& R=\left (\frac{0.49\cdot 10^{-6}\;\Omega\cdot m}{0.25\cdot \pi\cdot \left ( 0.5\cdot 10^{-3}\;m \right )^2} \right )\cdot L\\\\&& R=\left (2.496\;\frac{\Omega}{m} \right )\cdot L\\\\\\&& R=\left (2.496\;\frac{\Omega}{m} \right )\cdot \left ( 0.44\;m \right )=1.1\;\Omega \end{array}


Skriv et svar til: Resisitivitet gennem konstantan

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.