Matematik

Differentiation af brøk

04. februar 2022 af Arbejdshesten - Niveau: A-niveau

Jeg har prøvet at løse denne funktion med CAS, men når jeg differentere den til at være 1, får jeg ikke et tal, men brøkker istedet. 

Brugbart svar (0)

Svar #1
04. februar 2022 af peter lind

Brugbart svar (1)

Svar #2
04. februar 2022 af peter lind

Du skal differentier f(x), og resultatet bliver en brøk. Derefter skal du sætte taller 1 ind på x's plads og så får du et tal

Brugbart svar (1)

Svar #3
04. februar 2022 af mathon

\small \begin{array}{llllll} f(x)=\frac{g(x)}{h(x)}\qquad x>0\\\\ f{\, }'(x)=\left (\frac{g(x)}{h(x)} \right )^{{}'}=\frac{g{\, }'(x)\cdot h(x)-g(x)\cdot h{\, }'(x)}{h^2(x)}\\\\\\ g(x)=2x^2+10x&g{\, }'(x)=4x+10\\\\ h(x)=8-\ln(x)&h{\, }'(x)=-\frac{1}{x}\\\\ \end{array}

Svar #4
04. februar 2022 af Arbejdshesten

Tusind tak for jeres svar :)

Svar #5

Dette får jeg svaret til at være. Har jeg gjort det rigtigt?

Brugbart svar (0)

Svar #6
04. februar 2022 af StoreNord

Se på Svar #3.

Svar #7

Okay, så jeg skal bruge produktreglen for at udregne den, er det korrekt?

Brugbart svar (0)

Svar #8
04. februar 2022 af StoreNord

Det hedder kvotient-reglen.

Svar #9

Tak for hjælpen, men er der bestemte måder at vide, hvilke regler man skal bruge. I tilfældet her, havde jeg ikke kommet i tanke om kvotient-reglen

Brugbart svar (0)

Svar #10
04. februar 2022 af Anders521

#7 Reglen der anvendes i #3 kaldes for kvotientreglen da din funktion f er en kvotient af tælleren g og nævneren h. Produktreglen kan bruges, men i så fald bør f skrives som produkt af faktoren g og h.

Svar #11

Det må jeg undersøge nærmere så. For det har jeg ikke rigtig været bevidst på. Er der nogle kilder som i kan anbefale? :)

Brugbart svar (0)

Svar #12

#11 Din lærebog er nok en god kilde. Begge regler findes deri, ellers er der også din formelsamling.

Svar #13

Det er modtaget, mange tak for hjælpen :)

Brugbart svar (0)

Svar #14
04. februar 2022 af ringstedLC

#5: Du er kommet frem til:

\begin{align*} f'(x)=\frac{4x+10}{-\frac{1}{x}}=-4x^2-10x \end{align*}

som du sikkert kan se, ikke kan være rigtigt.

Brugbart svar (1)

Svar #15

Du kan bruge kvotientreglen som vist i #3. Den kan udledes af:
\begin{align*} \left ( \frac{g(x)}{h(x)} \right )' &= \underset{\textup{produktreglen}}{\underbrace{\biggl(g(x)\cdot \frac{1}{h(x)}\,\biggr)}}' \\ &= g'(x)\cdot \frac{1}{h(x)}+g(x)\cdot \underset{\textup{s.-sat fkt.}}{\underbrace{\biggl(\frac{1}{h(x)}\biggr)}}' \\ &= \frac{g'(x)}{h(x)}+g(x)\cdot \biggl(-\frac{1}{h(x)^2}\biggr)\cdot h'(x) \\ &= \frac{g'(x)}{h(x)}-\frac{g(x)\cdot h'(x)}{h(x)^2} \\ \left ( \frac{g(x)}{h(x)} \right )' &= \frac{g'(x)\cdot h(x)-g(x)\cdot h'(x)}{h(x)^2} \quad\textup{som\,\textit{ikke}\,findes i FS} \end{align*}

Svar #16

Kan man løse denne opgave med andre metoder end kvotientreglen? 

Min forståelse indenfor de regler kan forbedres, da jeg var i isolation da de gennemgik de forskellige regler, mens læren havde tekniske fejl med mikrofonen, så kunne ikke høre læren. 

Brugbart svar (0)

Svar #17

Hvis reglen ikke findes i den officielle formelsamling, kan denne bruges i stedet.

#16 Ja, som nævnt, ...  produktreglen.

Svar #18

Det er modtaget, mange tak.

Brugbart svar (1)

Svar #20

Forrige 1 2 Næste

Der er 22 svar til dette spørgsmål. Der vises 20 svar per side. Spørgsmålet kan besvares på den sidste side. Klik her for at gå til den sidste side.