Kemi

Elektronprikformel for en ionbinding

09. februar 2022 af kemimaria - Niveau: C-niveau

Hej

Jeg prøver at finde forskelle på ionbinding og elektronparbindinger. Anvender man at lave elektronprikformler for ionbindinger (salte) og hvis man gør er der en af jer, der har et eksempel? Eftersom de ikke deler deres elektroner som i en elektronparbinding, men helt giver eller modtager ioner, tænker jeg ikke at man laver elektronprikformel, men jeg er i tvivl....

Et andet spørgsmål, når der er dobbeltbinding i en elektronparbinding, er det så en stærkere binding en når der er en enkeltbinding, er molekylet så stærkere?

På forhånd tak


Brugbart svar (0)

Svar #1
09. februar 2022 af Heptan

#0

Hej

Jeg prøver at finde forskelle på ionbinding og elektronparbindinger.Anvender man at lave elektronprikformler for ionbindinger (salte) og hvis man gør er der en af jer, der har et eksempel?

Ja det gør man.

https://tracingcurves.files.wordpress.com/2019/07/ca106-nacl_forming-ionic-bond_lewis-diagram.jpg?w=640

Eftersom de ikke deler deres elektroner som i en elektronparbinding, men helt giver eller modtager ioner, tænker jeg ikke at man laver elektronprikformel, men jeg er i tvivl....

Der er ikke nogle elektronpar i mellem ionerne. I stedet beholder ionerne elektronparrene for sig selv, i stedet for at dele dem.

Et andet spørgsmål, når der er dobbeltbinding i en elektronparbinding, er det så en stærkere binding en når der er en enkeltbinding, er molekylet så stærkere?

På forhånd tak

Ja det er korrekt. Man kan dog diskutere hvad der menes med "stærkere". Nogle gange bliver molekylet mere reaktivt ved at have en dobbeltbinding.


Svar #2
09. februar 2022 af kemimaria

Hej Heptan

Fedt tak!!!


Skriv et svar til: Elektronprikformel for en ionbinding

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.