Fysik

bølger

10. marts 2022 af vana78 (Slettet) - Niveau: B-niveau

er der nogen der kan hjælp mig med den opgave 


Brugbart svar (0)

Svar #1
10. marts 2022 af ringstedLC


Brugbart svar (0)

Svar #2
10. marts 2022 af ringstedLC

a) Alle punkter må have den samme svingningstid.

b) Bølgens hastighed er den tilbagelagte strækning (bølgelængden) divideret med tiden (svingningstiden):

\begin{align*} v &= \lambda \cdot f\;,\;f=\frac{1}{T} \\ v &= \frac{\lambda }{T} \end{align*}

c) Forskellen i tid mellem A og B er 3/4 periode. Det vil sige, at om 1/4 periode er B i sin øvre yderstilling.

d) A når sin nedre yderstilling efter 6 tern ≈ 1/2 periode. På samme måde kan antallet af tern/tid for C findes.


Svar #3
14. marts 2022 af vana78 (Slettet)

#2

a) Alle punkter må have den samme svingningstid.

b) Bølgens hastighed er den tilbagelagte strækning (bølgelængden) divideret med tiden (svingningstiden):

\begin{align*} v &= \lambda \cdot f\;,\;f=\frac{1}{T} \\ v &= \frac{\lambda }{T} \end{align*}

c) Forskellen i tid mellem A og B er 3/4 periode. Det vil sige, at om 1/4 periode er B i sin øvre yderstilling.

d) A når sin nedre yderstilling efter 6 tern ≈ 1/2 periode. På samme måde kan antallet af tern/tid for C findes.

jeg forstår stadig ik hvordan jeg kan find c og d


Brugbart svar (0)

Svar #4
14. marts 2022 af ringstedLC

De tre punkter ligger konstant i samme afstand fra 2. aksen og bevæger sig op og ned imellem yderstillingerne i takt med at bølgen "sejler" mod højre. Derfor er A's svingningstid T lig med bølgens periodetid.

#2 c) rettelse:

Forskellen i tid/afstand mellem A og B er 3/4 periode/bølgelængde. Det vil sige, at om 3/4 periode er B der, hvor A er nu, altså den øvre yderstilling.

\begin{align*} \lambda =1.2\,\textup{m}=12\,\textup{enheder} &\approx \textup{Periode }T=\textup{svingningstid}=0.24\,\textup{s} \\ t_{B_{maks}}-t_{B_0} &= \tfrac{3}{4}\,T \\ t_{B_{maks}} &= \tfrac{3}{4}\,T\;,\;t_{B_0}=0 \\ t_{B_{maks}} &= \;? \end{align*}

d) Forskellen i tid/afstand mellem C og er 5/12 periode/bølgelængde. B er nu i sin midterstilling og om 1/4 periode i sin nedre yderstilling:

\begin{align*} t_{C_{min}}-t_{C_0} &= \bigl(\tfrac{5}{12}+\tfrac{1}{4}\bigr)\,T \\t_{C_{min}} &= \;? \end{align*}


Skriv et svar til: bølger

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.