Fysik

Kræfters moment om motorcykel

18. marts 2022 af donkeyass69 - Niveau: A-niveau

Jeg har brug for hjælp til c og d. Jeg er ret tabt på hvordan jeg skal løse dem.

Vedhæftet fil: Skærmbillede (22).png

Svar #1
18. marts 2022 af donkeyass69

Jeg har lavet denne tegning. Jeg er ikke sikker på om den er rigtig

Vedhæftet fil:Skærmbillede (23).png

Brugbart svar (1)

Svar #2
18. marts 2022 af Eksperimentalfysikeren

Det ser ikke helt tosset ud. Du har skrevet FN ved begge hjul. Det er to forskellige kræfter. Du bør give dem forskellige betegnelser. Jeg foreslår FNA og FNB.

Du har i forvejen fundet deres størrelser, når accelerationen er 0.

Der er flere måder at løse det på. Du har tegnet en bagudrettet kraft a*m. Det er en fiktiv kraft, der kan bruges til at beregne moment om B. Du skal så finde den værdi af a, hvor FNA bliver 0.

En anden mulighed, hvor du ikke skal bruge en fiktiv kraft, er at regne på momenter om tyngdepunktet med den ekstra betingelse, at FNA + FNB = -Ft. Det ene moment stammer fra trækkraften Fh.


Svar #3
18. marts 2022 af donkeyass69

Fna og Fnb er vel ikke den samme størrelse når det er accelerer. Kan jeg bruge de værdier igen?

Brugbart svar (0)

Svar #4
18. marts 2022 af Eksperimentalfysikeren

Under accelerationen bliver Fna mindre og Fnb større. Den acceleration, du skal finde, er den, hvor Fna = 0.


Svar #5
19. marts 2022 af donkeyass69

Nu har jeg skrevet nogle ligninger ift. din anden metode at løse det på. Ville disse være korrekte? Jeg kan måske isolere for a i den sidste.

Vedhæftet fil:Skærmbillede (24).png

Svar #6
19. marts 2022 af donkeyass69

Jeg fik det rigtige resultat med den metode.

Ved opg D tænker jeg at normalkræfterne skal blive højere hvis luftmodstanden stiger


Brugbart svar (0)

Svar #7
19. marts 2022 af Soeffi

#0. Indsætter billede.


Brugbart svar (0)

Svar #8
19. marts 2022 af Soeffi

#0. Har du facit?...Angående c):

Vedhæftet fil:motorcykel.png

Brugbart svar (0)

Svar #9
19. marts 2022 af Soeffi

#8...FG er gnidningskraften. Med B som omdrejningspunkt får man at

m·a·(0,5 meter) + (1,54 meter)·FNA = (0,7 meter)·FT ⇒ a = (2/m)·(0,7·FT - 1,54·FNA)


Svar #10
19. marts 2022 af donkeyass69

Det var cirka 13.7 m/s^2

Brugbart svar (0)

Svar #11
19. marts 2022 af Soeffi

#9...Med B som omdrejningspunkt får man at: m·a·(0,5 meter) + (1,54 meter)·FNA = (0,7 meter)·FT ⇒ a = (2/m)·(0,7·FT - 1,54·FNA)

Man skal finde det a, som giver, at FNA = 0. Dette er a = 2·0,7·g = 13,7 m/s2.


Svar #12
20. marts 2022 af donkeyass69

Hvad med opg D?

Brugbart svar (0)

Svar #13
20. marts 2022 af Soeffi

#12. d) Vindmodstanden tænkes at virke i massemidtpunktet. Dette betyder, at normalkraften i B øges og normalkraften i A mindskes, idet der sker en drejning om G mod uret.

Det samme gjaldt i øvrigt i c). Her er det den statiske gnidningsmodstand, der giver accelerationen og drejningen om B. Denne drejning løfter forhjulet, og gør derved at baghjulet må bære en større del af tyngden.


Svar #14
20. marts 2022 af donkeyass69

Tak for hjælpen

Brugbart svar (0)

Svar #15
20. marts 2022 af ringstedLC

Både acc. og vindmodstanden drejer altså motorcyklen om G og løfter derved forhjulet A. Se her, hvad der sker, når det går galt:

https://youtu.be/8dIv9DNVw_o?list=TLPQMTkwMzIwMjI6IGoVEcrbZg


Svar #16
27. marts 2022 af donkeyass69

#13

#12. d) Vindmodstanden tænkes at virke i massemidtpunktet. Dette betyder, at normalkraften i B øges og normalkraften i A mindskes, idet der sker en drejning om G mod uret.

Det samme gjaldt i øvrigt i c). Her er det den statiske gnidningsmodstand, der giver accelerationen og drejningen om B. Denne drejning løfter forhjulet, og gør derved at baghjulet må bære en større del af tyngden.

til c skal omdrejningspunktet ikke være punkt G? Jeg mener da at hvis noget har en acceleration skal man tage omdrejningspunkt i massemidtpunktet.


Brugbart svar (0)

Svar #17
27. marts 2022 af Soeffi

#16. Omdrejningspunktet vælger du selv, når det er noget, som er statisk.


Skriv et svar til: Kræfters moment om motorcykel

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.