Fysik

fysik opgave

22. marts 2022 af nana2020 - Niveau: Universitet/Videregående

jeg har forsøgt at løse opgaven,

i første del har jeg brugt formlen for intertimoment : I= m* r^2 

men i forhold til rotation hastigheden har jeg fået vinkelhastighed w, men er meget forvirret hvordan kan jeg finde rotationhastigheden, burde jeg brug formlen t= 2*pi/W?

jeg har mere brug for foklaring ifølge formlerne hvordan jeg kan bruge dem tak.


Brugbart svar (0)

Svar #1
22. marts 2022 af Sveppalyf

a) Inertimomentet af en cylinder mht. en akse der går gennem cylinderens midte er: I = ½MR2. Så her har vi: 

I1 = ½m1r2

b) Inertimomentet af en stang mht en akse der står vinkelret på stangens længdeakse og som går gennem stangens ene endepunkt er: I = 1/3 ML2. Så vi har:

I2 = 1/3 m2l2

(Der står et tip om at bruge parallelakseteoremet. Er det mon fordi formlen ovenover ikke står i jeres bog og at I så selv skal udlede den ud fra fx inertimomentet når aksen går gennem midten af stangen i stedet for endepunktet?)

c) Der virker ikke nogen eksterne kraftmomenter på gekkoen, så dens samlede impulsmoment skal være 0. Dvs. at

I1ω1 = I2ω2

som giver os

ω1 = I2/I1 * ω2

Jeg tror vist det er fint nok at angive kroppens "rotationshastighed" som vinkelhastigheden ω2, altså i enheden rad/s.


Brugbart svar (0)

Svar #2
22. marts 2022 af Soeffi

#0. Indsætter billede.


Brugbart svar (0)

Svar #3
22. marts 2022 af Eksperimentalfysikeren

#0 Du skal ikke omregne w til rotationshastighed, for det er rotationshastigheden, men der er mere end én rotationshastighed i spil, nemlig kroppens og halens. Du skal ud fra halens rotationshastighed finde kroppens rotationshastighed, hvilket også kan skrives: Du skal finde kroppens vinkelhatighed ud fra halens vinkelhastighed.

Forskellen på de to betegnelser er, at man, når man taler om vinkelhastighed, normalt regner med radianer pr tidsenhed (og ofte med tidsenheden sekund), men man nor man taler om rotationshastighed ikke er så kræsen med enheden og kan både acceptere radianer pr sekund, omdrejninger pr sekund, omdrejninger pr minut osv.

Som omtalt i #1 løses opgaven ved brug af bevarelsen af impulsmoment.


Brugbart svar (0)

Svar #4
22. marts 2022 af Soeffi

#0. Det forudsættes i modellen, at kroppen har en motor, der kan dreje halen vinkelret på kroppen for derved at dreje kroppen i den modsatte retning og lande på benene.

Dermed som nævnt i #1: c) ωkrop = (Ihale/Ikrop)·ωhale.


Skriv et svar til: fysik opgave

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.