Matematik

Stokastisk variabel og binomialfordeling

30. april 2022 af jakob2757 - Niveau: A-niveau

Hej
Jeg har problemer med følgende opgave (se vedhæftede). Jeg har beregnet middelværdi minus spredning til ca. 38,45, og middelværdi plus spredning til ca. 45,55. Derefter ved jeg ikke, hvad jeg skal gøre, hverken for at nå i mål med opgave a eller b.
Jeg kan se, at der er tidligere opslag på studieportalen med denne opgave, men jeg kan ikke se, hvordan man beregner opgaven i enten hånden eller Maple... 
Jeg håber virkelig, at nogle kan hjælpe! På forhånd tak


Brugbart svar (0)

Svar #1
30. april 2022 af Soeffi

#0. Indsætter billede.


Brugbart svar (0)

Svar #2
30. april 2022 af Soeffi

#0. Løsning i Geogebra:

Vedhæftet fil:binomial.png

Svar #3
30. april 2022 af jakob2757

Tusind tak for Geogebraløsningen! Men det ville også være en kæmpe hjælp, hvis der er nogle, der kender Maplekommandoerne (kan finde ud af at løse den i Maple)


Brugbart svar (0)

Svar #4
30. april 2022 af Soeffi

#3. I Maple:

with(Gym);
bincdf(60, 0.7, 45) - bincdf(60, 0.7, 38) = 0.67607;

Dette er P(X ≤ μ + σ - 1) - P(X ≤ μ - σ) = P(μ - σ < X < μ + σ). Løsningen i #2 er ikke helt rigtig, fordi man finder: P(μ - σ < X ≤ μ + σ).


Svar #5
30. april 2022 af jakob2757

Ahhh tak! Men hvorfor skal man minus de to? Jeg forstår nok ikke helt, hvordan du er kommet frem til det


Svar #6
30. april 2022 af jakob2757

Er det korrekt at løse den i Geogebra på følgende måde (se vedhæftede billede)? 


Svar #7
30. april 2022 af jakob2757

#3 er det rigtigt forstået, at man finder X<45 og subtraherer med X<38, og dermed får 38<X<45?


Brugbart svar (0)

Svar #8
30. april 2022 af Soeffi

#6,7: Du blander kontinuerte og diskrete fordelinger sammen.

For begge typer af fordelinger gælder: P(a < X < b) = P(X < b) - P(X ≤ a).

For en diskret fordeling gælder: P(X < b) - P(X ≤ a) = P(X ≤ b - 1) - P(X ≤ a).

I CAS bruges ≤ i fordelingsfunktionerne. Derfor skal man beregne P(X ≤ b - 1) - P(X ≤ a), når det er en diskret funktion, og man er bedt om P(a < X < b).


Skriv et svar til: Stokastisk variabel og binomialfordeling

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.