Matematik

Analyse 1, hjælp til opgave

05. maj 2022 af anonym51 - Niveau: Universitet/Videregående

Jeg vil gerne bede om noget hjælp til opg. d)       (kan ses på billedet).

Jeg er ud fra b) og c) kommet frem til at {a_n} er begrænset hvis norm(c) mindre end eller lig 1/kvadratrod(2).
ud fra det kan jeg konkludere at {a_n} har en konvergent delfølge, ved hjælp af Bolzano-Weierstrass.

men så er det her jeg er gået i stå, fordi hvad gør jeg når norm(c) > 1/kvadratrod(2)?


Brugbart svar (0)

Svar #1
05. maj 2022 af Soeffi

#0. Indsætter billede.

Hvad fik du i de tre første spørgsmål?


Brugbart svar (0)

Svar #2
05. maj 2022 af AskTheAfghan

Jeg er ud fra b) og c) kommet frem til at {a_n} er begrænset hvis norm(c) mindre end eller lig 1/kvadratrod(2).

ud fra det kan jeg konkludere at {a_n} har en konvergent delfølge, ved hjælp af Bolzano-Weierstrass.

Den lyder fornuftigt.

men så er det her jeg er gået i stå, fordi hvad gør jeg når norm(c) > 1/kvadratrod(2)?

Prøv at benytte c) til at konkludere. Du ved, at enhver delfølge af en konvergent følge konvergerer mod samme værdi. (Hvis du kan finde to delfølger, som ikke har samme grænseværdier, vil den originale følge ikke konvergere.)


Brugbart svar (0)

Svar #3
05. maj 2022 af Soeffi

#0. d) Jeg tror bare, at man skal se på |c| = 1/√2.


Svar #4
05. maj 2022 af anonym51

Prøv at benytte c) til at konkludere. Du ved, at enhver delfølge af en konvergent følge konvergerer mod samme værdi. (Hvis du kan finde to delfølger, som ikke har samme grænseværdier, vil den originale følge ikke konvergere.)

Så hvis når \left | c \right |>1/\sqrt(2) ses det at (\left | a_n \right |) er monoton og divergerer mod uendelig. Vil en delfølge (\left | b_n \right |) så også være monoton og divergerer mod uendelig?
og i så fald kan jeg så konkludere at (\left | a_n \right |) ikke har nogen konvergent delfølge når  \left | c \right |>1/\sqrt(2) ?


Brugbart svar (0)

Svar #5
06. maj 2022 af AskTheAfghan

Så hvis når \left | c \right |>1/\sqrt(2) ses det at (\left | a_n \right |) er monoton og divergerer mod uendelig. Vil en delfølge (\left | b_n \right |) så også være monoton og divergerer mod uendelig?

Ja, men monotonicitet er irrelevant.

og i så fald kan jeg så konkludere at (\left | a_n \right |) ikke har nogen konvergent delfølge når  \left | c \right |>1/\sqrt(2) ?

Korrekt. Men, den siger ikke noget specifikt om (an) for |c| > 1/√2.


Skriv et svar til: Analyse 1, hjælp til opgave

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.