Dansk

En Såret Arbejder Kunstbillede - Statisk/Dynamisk Bevægelse?

26. maj 2022 af Mikael0 - Niveau: 9. klasse

Hej alle sammen.

Jeg er godt i gang med at lave på min Dansk Mundtlige Eksame og mit fordybelsesområde er "Kunstbilleder fra det moderne gennembrud".

Men jeg tvivler virkelig meget på om billede jeg har valgt er en statisk eller dynamisk bevægelse.

Jeg tror det er midt imellem dem begge, men jeg er ikke med 100% sikker på det.

Billedet "En Såret  Arbejder" er sat ind som en fil, så i kan kigge på det.

Håber i kan hjælpe mig!


Brugbart svar (2)

Svar #1
26. maj 2022 af kravlundis

Når man vil undersøge et billedes dynamik, kigger man på linjerne i det. Hvis de er overvejende lod- og vandrette, vil billedet opfattes statisk. Er de derimod overvejende diagonale (eller bare alt, der hverken er lod- eller vandret), vil billedet opfattes dynamisk. 

Husk, at det i en analyse kun er interessant at fremhæve det væsentlige. Hvis billedets dynamik ikke er interessant eller brugbart i forhold til resten af analysen, er det måske ikke værd at bruge tid på. 


Svar #2
27. maj 2022 af Mikael0

#1

Når man vil undersøge et billedes dynamik, kigger man på linjerne i det. Hvis de er overvejende lod- og vandrette, vil billedet opfattes statisk. Er de derimod overvejende diagonale (eller bare alt, der hverken er lod- eller vandret), vil billedet opfattes dynamisk. 

Husk, at det i en analyse kun er interessant at fremhæve det væsentlige. Hvis billedets dynamik ikke er interessant eller brugbart i forhold til resten af analysen, er det måske ikke værd at bruge tid på. 

Jeg har lige lavet det og ser ud til at linjerne skaber lidt dynamik i det fordi de er lodrette, men jeg er stadig ikke sikker.

Jeg føler stadig at billede er statisk og jeg ved ikke hvorfor.

Kan du godt fortælle mig svaret til spørgsmålet?


Brugbart svar (1)

Svar #3
28. maj 2022 af Stygotius

Der findes ikke noget der hedder en "statisk bevægelse". Statisk betyder stillestående.  Udtrykket ville være en oxymoron, en selvmodsigelse  -som f.eks. "en firkantet cirkel" eller "en fredelig voldsmand"


Brugbart svar (1)

Svar #4
28. maj 2022 af kravlundis

ad #2 

Du kan ikke skrive, at billedet er dynamisk, fordi der er lodrette linjer (lidt apropos #3); det ville betyde at billedet, som du selv påpeger, er statisk. 

Husk på, at så længe du kan argumentere for dine påstande (eks. at billedet er statisk fordi der er mange lodrette linjer) vil det give point til en eksamen. 

Når det så er sagt, så er jeg enig med dig i, at billedet er statisk. Man kunne eventuelt argumentere for, at byggeriet i baggrunden afgiver et dynamisk udtryk, og at det står i kontrast til billedets statiske motiv - hvis altså det har betydning for den yderligere analyse. 


Svar #5
28. maj 2022 af Mikael0

#4

ad #2 

Du kan ikke skrive, at billedet er dynamisk, fordi der er lodrette linjer (lidt apropos #3); det ville betyde at billedet, som du selv påpeger, er statisk. 

Husk på, at så længe du kan argumentere for dine påstande (eks. at billedet er statisk fordi der er mange lodrette linjer) vil det give point til en eksamen. 

Når det så er sagt, så er jeg enig med dig i, at billedet er statisk. Man kunne eventuelt argumentere for, at byggeriet i baggrunden afgiver et dynamisk udtryk, og at det står i kontrast til billedets statiske motiv - hvis altså det har betydning for den yderligere analyse. 

Tusind tak skal du have. Du har været en stor hjælp!


Skriv et svar til: En Såret Arbejder Kunstbillede - Statisk/Dynamisk Bevægelse?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.