Dansk

Hovedtemaer i Dansk - Hvilke Hovedtemaer Findes Der i Dansk?

29. maj 2022 af Mikael0 - Niveau: 9. klasse

Hej alle sammen,

Jeg skal finde et hovedtema til kunstbillede "En såret arbejder" men ejg ved ikke hvilke slags hovedtemaer der findes.

Jeg har prøvet at google mig frem til det, men der står simpelthen intet.

Jeg håber i kan fortælle mig hvad for nogle typer der er som hovedtema.

Tak!


Brugbart svar (0)

Svar #1
29. maj 2022 af kravlundis

Et 'hovedtema' er "det vigtigste, mest overordnede af de temaer der forekommer i et (litterært) kunstværk". Jeg har svært ved at forestille mig, at du ikke har den fjerneste idé om, hvad et hovedtema til billedet 'En såret arbejder' kunne være. Prøv at komme med nogle af dine egne bud først - det er trods alt din opgave, og jeg lover dig, at den ikke er umulig. 

Prøv at tænke over, hvilken tid, billedet er malet i, og hvad man forsøgte at opnå med kunsten i den tid. Hint: Det Moderne Gennembrud. 

Desuden skal du ikke 'google dig frem til svaret', du skal selv analysere dig frem til det. 


Svar #2
29. maj 2022 af Mikael0

#1

Et 'hovedtema' er "det vigtigste, mest overordnede af de temaer der forekommer i et (litterært) kunstværk". Jeg har svært ved at forestille mig, at du ikke har den fjerneste idé om, hvad et hovedtema til billedet 'En såret arbejder' kunne være. Prøv at komme med nogle af dine egne bud først - det er trods alt din opgave, og jeg lover dig, at den ikke er umulig. 

Prøv at tænke over, hvilken tid, billedet er malet i, og hvad man forsøgte at opnå med kunsten i den tid. Hint: Det Moderne Gennembrud. 

Desuden skal du ikke 'google dig frem til svaret', du skal selv analysere dig frem til det. 

Det har ihvertfald noget med tristhed og billedet ser sørgeligt ud. Problemet er bare jeg ikke hvordan man siger det med de rigtige ord.


Brugbart svar (0)

Svar #3
29. maj 2022 af kravlundis

Jaeh... det er i hvert fald et skridt i den rigtige retning. 

Billedets stemning er i hvert fald en smule trist - men er det hovedtemaet? 

Under Det Moderne Gennembrud og Realismen søgte kunsten at 'sætte problemer under debat'. Man ville gerne sætte fokus på de mindre gode sider af samfundet - for eksempel de dårlige kår, som en del af arbejderklassen levede under. Hvordan kan man se det i billedet? Prøv at have det med i dine overvejelser om hovedtemaet. 

Til sidst skal du huske, at hvis du havde valgt 'tristhed' som billedets hovedtema, ville det ikke være nok argumentation bare at sige 'billedet ser sørgeligt ud'. Det skal være mere analytisk og konkret. 


Svar #4
29. maj 2022 af Mikael0

#3

Jaeh... det er i hvert fald et skridt i den rigtige retning. 

Billedets stemning er i hvert fald en smule trist - men er det hovedtemaet? 

Under Det Moderne Gennembrud og Realismen søgte kunsten at 'sætte problemer under debat'. Man ville gerne sætte fokus på de mindre gode sider af samfundet - for eksempel de dårlige kår, som en del af arbejderklassen levede under. Hvordan kan man se det i billedet? Prøv at have det med i dine overvejelser om hovedtemaet. 

Til sidst skal du huske, at hvis du havde valgt 'tristhed' som billedets hovedtema, ville det ikke være nok argumentation bare at sige 'billedet ser sørgeligt ud'. Det skal være mere analytisk og konkret. 

Hvad med Sorg? jeg tænker at "Sorg" kan være hovedtemaet, fordi alle er i sorg over for den såret arbejder.


Skriv et svar til: Hovedtemaer i Dansk - Hvilke Hovedtemaer Findes Der i Dansk?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.