Matematik

Ellipsens ligning i polære koordinater

07. juni 2022 af mienielsen2304 - Niveau: A-niveau

Hej folkens

Jeg skal op til min SRP-eksamen i morgen og føler mig rimeligt godt forberedt. Har dog et enkelt sted i mit mat-bevis om ellipsens ligning i polære koordinater som jeg simpelthen ikke forstår. Jeg har vedhæftet en billede af en figur. Ud fra denne figur skal det være muligt at se/komme frem til at x-a·e=r·cos(v). Jeg kan ikke se det, og beskrivelserne på nettet er næsten ikke eksisterende. Håber der er en der kan give en lidt bedre forklaring for hvordan jeg skal kunne "se" det:)

Brugbart svar (0)

Svar #1
07. juni 2022 af mathon

Brugbart svar (0)

Svar #2
07. juni 2022 af mathon

\small \begin{array}{lllllll} \textup{Af tegnnigen}\\ \textup{har du:}\\&& ae-x=r\cdot \cos(\pi-\theta)\\ &\Updownarrow\\&&ae-x=r\cdot \left (-\cos(\theta) \right )\\&\Updownarrow\\ &&x-ae=r\cdot \cos(\theta) \end{array}

Brugbart svar (1)

Svar #3
07. juni 2022 af Eksperimentalfysikeren

Hvis du lægger et nyt koordinatsystem med orego i F2 og  med akser parallelle med de gamle akser, kan du se, at P=(x1,y) = (r,<Θ), hvor < her betyder vinkel. Du skal så finde sammenhængen mellem x1 og x.

Svar #4
07. juni 2022 af mienielsen2304

Skal jeg forstå det som om x1 er det nye orego og derfor er x1=x-ae eller er det helt skævt? 

Brugbart svar (0)

Svar #5
07. juni 2022 af Eksperimentalfysikeren

x1 er målt ud fra de nye orego, så x1 = x-ae.

Dit resultat er korrekt, men x1 er ikke orego, da orego er skæringspunktet mellem akserne og x1 er afstanden fra orego målt i x-aksens retning.

Svar #6
07. juni 2022 af mienielsen2304

Ah yes okay, mit svar var dårligt formuleret. X1 er afstanden fra O(0,0) til "det gamle x" så bare x, efter at man har flyttet orego. Er det rigtigt forstået? tusind tak for hjælpen!!

Skriv et svar til: Ellipsens ligning i polære koordinater

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.