Matematik

Sandsynlighedsregning

26. august 2022 af 94Amalie - Niveau: C-niveau

En symmetrisk terning kastes 3 gange.

U=6*6*6=216

Find sandsynlighed for hændelserne: 

a) man får to 4er
b) man får ingen 4
c) man får højst to 4er

P(b)=5*5*5/216=125/216=57%

Men hvordan finder man hændelse a og c? 


Brugbart svar (0)

Svar #1
26. august 2022 af peter lind

Det er en binomialfordeling med p = 1/6. I a er n =2, i c er den 0, 1 eller 2. Brug dir CAS værktøj


Svar #2
26. august 2022 af 94Amalie

Det er c niveau. Jeg har ikke arbejdet med binomialfordeling endnu. 

Jeg kan ikke se, hvordan jeg skal optælle de gunstige udfald i hændelse a og c. 


Brugbart svar (0)

Svar #3
26. august 2022 af HansenDahl98

Kan det passe at du ved hvordan man integrere via substituion, men har ikke haft om binomialfordeling endnu? 0-0


Svar #4
26. august 2022 af 94Amalie

Det er korrekt. Jeg har kørt et selvstudie i sommerferien, hvor jeg har taget et felt af gangen fra basis til a. Algebra>Funktioner>Differential- og integralregning osv.

Og nu er jeg så næsten færdig med sandsynlighedsregning inden jeg går videre til statistik og det der binomial haløj. Af en eller anden grund finder jeg sandsynlighedsregning mere forvirrende end stort set alt øvrigt c-a pensum i matematik. 

Så det har været rart at kunne spørge om hjælp herinde af og til. Men hvordan kan man optælle de gunstige udfald i hændelse a og c? 


Brugbart svar (1)

Svar #5
26. august 2022 af Sveppalyf

a)

Du kan tænke på det som at ét af kastene er noget andet end 4, dvs. enten 1., 2. eller 3. kast, mens de øvrige kast er 4.

P(a) = (5*1*1 + 1*5*1 + 1*1*5) / 216

c)

Det er nok nemmest at tænke på det som: 1 - at alle kast er 4.

P(c) = 1 - 1*1*1/216


Brugbart svar (0)

Svar #6
26. august 2022 af peter lind

Hvis du har haft om kombinatorik, kan du bruge det. Hvordan kan det være at du har fået sådan en opgave uden at have haft noget om binomialfordelingen?


Brugbart svar (1)

Svar #7
26. august 2022 af norm (Slettet)

I hvert kast er sandsynligheden for at slå en 4'er 1/6, og sandsynligheden for IKKE at slå en 4'er er 5/6. Sandsynligheden for at den første terning slår 4, at den anden terning også slår 4, og at den tredje terning ikke slår 4, er altså 1/6*1/6*5/6, men der er jo også to andre muligheder. Der er også den mulighed, at den første terning slår 4, at den anden terning ikke slår 4, og at den tredje terning slår 4, og endeligt er der den mulighed, at den første terning ikke slår 4, men at anden og tredje terning slår 4. Man ganger derfor 3 på 1/6*1/6*5/6, så svaret på a) er 3*1/6*1/6*5/6 = 0,07. Binomialkoefficienter kommer ind i billedet ved, at binomialkoefficienten (3 vælg 2) giver 3. Den holder styr på antallet af kombinationsmuligheder.


Svar #8
27. august 2022 af 94Amalie

Tusind tak for hjælpen Sveppalyf og norm. Især Sveppalyf's forklaring har udviddet min forståelse, så tak for det!

Peter, det er også kombinatorik jeg har forsøgt at bruge, men jeg kunne ikke se det for mig før nu. Det er det aller sidste opgave i MAT C hf, Systime under sandsynlighed og kombinatorik. Så jeg tror også, at det er liiige på grænsen, hvorfor opgaven netop er lærerig :)

Nu går jeg videre med stokastisk variabel og binomialfordelingen inden jeg slutter med statistik. 


Svar #9
27. august 2022 af 94Amalie


Brugbart svar (1)

Svar #10
27. august 2022 af ringstedLC

Din opstilling har en generel fejl:

\begin{align*} P(a) &= \frac{5}{72}\;{\color{Red} \neq 0.06944444\cdot\!100} \\P(a) &= \frac{5}{72}\approx 0.06944444\approx 6.9\% \\ \end{align*}

NB. Begræns antallet af decimaler.


Skriv et svar til: Sandsynlighedsregning

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.