Fysik

Friktionskraft

31. august 2022 af betibet - Niveau: B-niveau

Hej, kan nogle forklare mig, hvad statisk kraft er og maksimale statisk kraft?

Jeg ved godt, at statisk ikke rigtig er i bevægelse, men gad godt at forstå det med evt. skitse af en klods og pile.


Brugbart svar (0)

Svar #1
31. august 2022 af peter lind


Svar #2
31. august 2022 af betibet

Den har jeg kigget. Som sagt vil jeg gerne have hjælp til pilene, med evt. skitsering af en klods. 
Tak.


Brugbart svar (0)

Svar #3
31. august 2022 af ringstedLC


Svar #4
31. august 2022 af betibet

#3 Tusind tak. Kan du evt. forklare lidt, ift. m*g sin 0, m*g og m*g cos 0 samt trekanten. Jeg er lidt lost..


Brugbart svar (0)

Svar #5
31. august 2022 af mathon

          \small \begin{array}{lllllll} \textup{Kraft nedad langs skr\aa planet}&&m\cdot g\cdot \sin(\theta)\\\\ \textup{Statisk friktionskraft opad}&&\mu\cdot m\cdot g\cdot \cos(\theta)\\\\ \textup{Resulterende kraft}&&m\cdot g\left (\sin(\theta)-\mu\cdot \cos(\theta) \right )=0\\\\ &&\sin(\theta)-\mu\cdot \cos(\theta)=0\\\\&& \sin(\theta)=\mu\cdot \cos(\theta)\\\\&& \frac{\sin(\theta)}{ \cos(\theta)}=\mu\\\\&& \tan{\theta}=\mu \end{array}


Svar #6
31. august 2022 af betibet

Kan man ud fra min egen skitse sige, at når man har en klods på et underlag, vil man som det første have F_N (normalkraften pege op ad, idet normalkraft er vinkelret på en overflade. Friktionskraften ved hvilke/ingen bevægelse er ikke konstant, men afhænger af den ydre kraft der ''forsøger'' at bevæge genstanden(klods). Friktionskraft er ligeså stor, men modsatrettet denne kraft. Dette vil resultere i, at når bevægelsen F går mod venstre/ind mod klodsen, vil F_hvile gå den modsatte vej. 

Giver dette mening ift. statisk friktionskraft. Jeg skal bare have det fundamentale samt ''nemme'' del af det. 


Brugbart svar (0)

Svar #7
31. august 2022 af ringstedLC

\begin{align*} \textup{Friktionskraften}: \vec{\,f} &=\vec{\,F}_N\cdot \mu \end{align*}

Forestil dig at vinklen θ er 0º til en begyndelse og klodsen ligger stille:

\begin{align*} 0=m\cdot g\cdot \sin(\theta) &= \left |\vec{\,f} \right |\;,\;\theta =0^{\circ} \end{align*}

Når vinklen øges vil klodsen blive liggende pga. statisk friktion sålænge:

\begin{align*} m\cdot g\cdot \sin(\theta) &\leq\left |\vec{\,f} \right |\;,\;\theta >0^{\circ} \end{align*}

Ved yderligere forøgelse kurrer klodsen "nedad bakke" fordi:

\begin{align*} m\cdot g\cdot \sin(\theta) &>\left |\vec{\,f} \right |\;,\;\theta \gg 0^{\circ} \end{align*}

Klodsens accel. sænkes dog nu af den modsatrettede dynamiske friktionkraft.

Bemærk; denne kraft aftager, når θ yderligere øges:

\begin{align*} \left |\vec{\,f}\, \right | &= \vec{\,F}_N\cdot \mu \\ \left |\vec{\,f}\, \right | &= m\cdot g\cdot \cos(\theta )\cdot \mu \Rightarrow \left |\vec{\,f}\, \right |=0\;,\;\theta =90^{\circ} \end{align*}


Brugbart svar (0)

Svar #8
31. august 2022 af Eksperimentalfysikeren

Hvis klodsen ligger på et vandret underlag, slipper vi for sin og cos. Så bliver det simplere.

Klodsen virker på underlaget, med tyngdekraften, hvis størrelse er mg. Underlaget påvirker derfor klodsen med en normalkraft, der har den samme størrelse. Hvis en vandret kraft F påvirker klodsen, er der to muligheder. Hvis F<μstatmg, bliver klodsen liggende. Den påvirker underlaget med den vandrette gnidninskraft som har størrelsen F og underlaget påvirker klodsen med en modsatrettet kraft, der også har størrelsen F.

Hvis F>μstatmg, kan gnidningen ikke holde klodsen fast. Den påvirker underlaget med en kraft f=μdynmg og påvirkes selv af en kraft af samme størrelse. I vandret retning er den derfor påvirket af en samlet kraft på F-f, hvorfor den vil være accellereret.

Prøv at forestille dig, at klodsens underside der bølget og at underlaget har lignende bølger. Der skal en vis mindste kraft til at få klodsen til at lyfte sig op over bølgerne i underlaget, men når først, den er kommet op, vil den kunne "hoppe" fra bølgetop til bølgetop.


Skriv et svar til: Friktionskraft

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.