Dansk

Hvad er kælkede linjer?

08. september 2022 af j00nsm00nchild (Slettet) - Niveau: 9. klasse

Hej jeg er igang med en analyse af en graphic novel. Jeg er kommet til punktet, hvor jeg skal beskrive tegningernes rammer. I opgaveformulering står der "Lige rammer? / skæve rammer? / kælkede rammer?" Hvad er kælkede rammer. På google står der kun om kælkede rammer i filme. Og ordet ser ikke ud til at være på ddo.dk??


Brugbart svar (0)

Svar #1
08. september 2022 af Moderatoren

https://indidansk.dk/linjer-i-billeder

https://analysesiden.dk/komposition/

Der står i øvrigt aldrig noget på google – google er bare en søgemaskine. Du tjekkede vist kun resultat nr. 1. Jeg linker her til resultat 2 og 3.


Svar #2
08. september 2022 af j00nsm00nchild (Slettet)

Du læst vist ikke helt hvad jeg skrev hahaha - "På google står der kun om kælkede rammer i filme." De kælkede rammer du linker til, viser også kælkede rammer i filme. Jeg arbejder med en graphic novel, hvis tegninger muligvis kunne være kælkede. Hvad vil det sige at en ramme er kælket. Altså firkanten rundt om tegningen?


Brugbart svar (0)

Svar #3
08. september 2022 af Moderatoren

Jo, det gjorde jeg. I linkene kan du læse om billeder. Det er billeder i din graphic novel. 

Hvis de ikke hjælper dig, så vil din lærer også med glæde hjælpe dig. Din lærer vil jo gerne lære dig noget :)


Brugbart svar (1)

Svar #4
08. september 2022 af Annicca (Slettet)

Det er egenlig bare, at du kan se, at billedet ikke er lige men “uroligt”. Det har en stærk effekt og opleves som om, verden er ude af balance eller noget er i uorden eller ikke i kontrol.

Svar #5
08. september 2022 af j00nsm00nchild (Slettet)

Ahhh okay tusind tak! Endelig et svar jeg kan bruge til noget :)

Brugbart svar (1)

Svar #6
08. september 2022 af kravlundis

#5

Der er ingen grund til den passiv-aggressive sprogbrug. 


Brugbart svar (0)

Svar #7
08. september 2022 af Moderatoren

#5

Det var så lidt.


Brugbart svar (0)

Svar #8
09. september 2022 af Stygotius

Ordet "kælket" bruges ikke på dansk som adjektiv. DDO indeholder det ikke.

Det er en selvopfundet kreation. Det er forståeligt at spørgeren ikke har vidst det.

"Der står i øvrigt aldrig noget på google – google er bare en søgemaskine."  (#1)   -Hmm, mon det er rigtigt?


Brugbart svar (0)

Svar #9
09. september 2022 af Moderatoren

Du må gerne modbevise mig.


Brugbart svar (0)

Svar #10
09. september 2022 af Stygotius

Slå ordet op i DDO.


Brugbart svar (0)

Svar #11
09. september 2022 af Moderatoren

Der står, at det er en søgemaskine


Brugbart svar (0)

Svar #12
09. september 2022 af Stygotius

God dag mand  -økseskaft


Brugbart svar (0)

Svar #13
09. september 2022 af Moderatoren

Hvad er nu dit problem? Jeg svarede blot på dit spørgsmål.


Brugbart svar (0)

Svar #14
09. september 2022 af Stygotius

Næh


Brugbart svar (0)

Svar #15
09. september 2022 af Moderatoren

Ok, men det var nu mit svar til dit spørgsmål.


Brugbart svar (0)

Svar #16
09. september 2022 af Stygotius

Emnet  var om ordet "kælket"  findes som et dansk adjektiv eller ikke.


Brugbart svar (0)

Svar #17
09. september 2022 af Moderatoren

Ok, det var jeg ikke klar over, da du er den eneste som har skrevet om det findes som dansk adjektiv. 

Jeg svarede på dit spørgsmål med et spørgsmålstegn til sidst, da det var et citat fra noget, jeg har skrevet. 
Det troede jeg gav sig selv.


Brugbart svar (0)

Svar #18
09. september 2022 af Stygotius

Jeg har skrevet om det da det, som sagt, er fuldt forståeligt at spørgeren ikke  vidste hvad "kælkede linjer" er da det ikke er idiomatisk dansk og han derfor ikke har mødt udtrykket. Jeg har skrevet for at forklare spørgerens situation.

Man ser ikke at du har svaret med  et spørgsmålstegn.

Kort og godt: Udtrykket "kælkede linier" er uforståeligt for 99,99% af danskerne.


Brugbart svar (0)

Svar #19
09. september 2022 af Moderatoren

Ingen har betvivlet spørgeren om noget. Spørgeren fik hjælp inden dit svar.

Men du vil vist bare være på tværs. Læs du bare videre på google. God dag og snarlig weekend.


Brugbart svar (0)

Svar #20
12. september 2022 af AngelOneOne

Hej,

Om der findes et korrekt dansk ord eller ej for det, så mener jeg at kunne erindre det blev forklaret som:

'Horisontlinjen er kæntret/væltet/vippet skæv (måske ordet opstået som en kreativ sammensætning kæntret+væltet = kælket - hvem ved)'. Disse linjer omtales også ofte som de fantastiske 'danske' ord 'tiltede linjer', og så kan man jo være fan af denglish eller ej, men her synes jeg at 'kælkede' er bedre end 'tiltede'. At ordet så ikke er forklaret fordi det ikke er 'korrekt' dansk, er så hvad det er. Dansk er jo heldigvis et levende sprog under stadig udvikling, så hvem ved... Definitionen og forklaringen af det kommer måske en dag.

Men pointen er, at kælkede (eller tiltede) linjer gør, at billedet giver en stærk effekt, og opleves som om verden er ude af balance, og at hovedpersonen har mistet kontrollen. Sådanne billeder kan også give/beskrive en fornemmelse af svimmelhed osv. hos hovedpersonen.

/Angel

- - -

/Angel


"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson
Look deep into nature, and then you will understand everything better” - Albert Einstein


Skriv et svar til: Hvad er kælkede linjer?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.