Geografi

Forsøg: olie i kridt

14. september 2022 af Annicca (Slettet) - Niveau: C-niveau

Hej. 

Jeg vil høre, om nogen hurtigt ville læse min meget kort svar igennem for eventelle fejl. Forsøget var olie i kridt (kerneprøve).

Spøgsmålet lyder således: Hvor var olien før vi sænkede kalken ned i vandet, hvad kaldes transporten af olien ud af kalken og hvorfor lægger olien sig øverst ?

Mit svar er: 

Olien lå i selve kerneprøven (proppen), før vi sænkede kalken ned i vandet. 

Selve transporten af olie ud af kalken hedder migration - nemlig at olie transporteres ud af kalken, som følge af, at vand suges ind i kalken pga. de store kapillærkræfter i de meget små porer, der er i kalken. Olien kommer ud som dråber, og lægger sig øverst i måleglasset, hvor mængden da kan aflæses. Dog havde vi i vores forsøg et mindre "uheld", da noget af olien forblev under selve kerneprøven (proppen), dvs. ikke alt olien lagde sig øverst i måleglasset, dette kan være en mulig fejlkilde, fordi da kalken havde udvidet sig, blev muligvis noget af olien fanget under kalkproppen, og dermed ikke røg op øverst.

er dette korrekt eller er jeg helt galt på den???


Skriv et svar til: Forsøg: olie i kridt

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.