Fysik

Varmeenergi

25. oktober 2022 af larasen - Niveau: A-niveau
Hej, jeg sidder og arbejder med den her opgave men er ikke helt sikker på om hvordan den kan løses

Opgave 1.

Afkoling af EURO-tunnelen EURO-tunnelen under Den Engelske Kanal mellem England og Frankrig består af to parallelle rør. Når anlægget opererer med størst kapacitet, kører tog efter hinanden med ca. 3 minutters mellemrum gennem hvert rør. Turen gennem tunnelen tager i alt ca. 25 minutter. Antag, at hvert tog i gennemsnit omsætter energi med en effekt på 4 MW. Den derved frembragte varme må fjernes. Der sendes derfor kølevand gennem køle vandssystemer. Antag, at vandet ved indløb til kølevandssystemerne har temperaturen 5 °C og ved udløb 30 °C.

a) Bestem en tilnærmet værdi for massen pr. sekund af kølevand, som er nødvendig for at fjerne varmen i et af rørene

Brugbart svar (0)

Svar #1
25. oktober 2022 af ringstedLC

Når anlægget opererer med størst kapacitet, kører tog efter hinanden med ca. 3 minutters mellemrum gennem hvert rør. Turen gennem tunnelen tager i alt ca. 25 minutter.

a) Start med at beregne hvor mange tog der ca. er i et rør.

Brug så:

\begin{align*} E=P\cdot t &= m\cdot c\cdot \Delta T\Rightarrow m=\frac{P\cdot t}{c\cdot \Delta T} \end{align*}


Svar #2
25. oktober 2022 af larasen

tak for hjælpen, men jeg er lidt usikker på om enhederne er rigtige?

Vedhæftet fil:besvarelse .pdf

Brugbart svar (1)

Svar #3
25. oktober 2022 af ringstedLC

Resultatets enhed er rigtig, men passer ikke med udtrykket fordi jeg læste forkert:

\begin{align*} P\cdot t &= m\cdot c\cdot \Delta T \\ \frac{m}{t} &= \frac{P}{c\cdot \Delta T} \end{align*}


Svar #4
25. oktober 2022 af larasen

ok, jeg prøver lige igen:)


Skriv et svar til: Varmeenergi

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.