Dansk

reportage emne valg

31. oktober 2022 af cleverperson (Slettet) - Niveau: 9. klasse

Hej,

Jeg har fået til opgave at skrive en reportage og emnet må være alt mellem himmel og jord - vi må selv vælge. Jeg er helt lost for ideer til hvad den skal handle om. Er der nogen der har nogle forslag?


Brugbart svar (1)

Svar #1
31. oktober 2022 af kravlundis

Skal din reportage være noget du selv har oplevet, eller må du gerne "opdigte" en historie?

Sådan set kan man - hvis man er god til det - skrive en reportage om hvad som helst. Jeg har selv skrevet reportager om alt fra fodboldtræninger til domsafsigelser.

Hvis du vil have inspiration, så del din mail med mig. Så kan du få lov til at kigge et par af mine igennem. De fik alle sammen 12.

(For en sikkerheds skyld: Jo, Stygotius, i folkeskolen må man gerne tage udgangspunkt i en hændelse man ikke selv har overværet - det handler om at lære genretrækkene at kende, ikke om at skrive noget der skal udgives i Berlingske.)

Svar #2
31. oktober 2022 af cleverperson (Slettet)

Hej kravlundis, jeg må gerne opdigte noget også. Det er helt korrekt at formålet med opgaven er at sætte sig ind i genren og ikke om hændelsen er opdigtet eller ægte. Det kunne være meget fedt at få noget inspiration fra dine opgaver. Min email er [email protected] 


Brugbart svar (0)

Svar #3
31. oktober 2022 af Stygotius

En reportage er en tekst hvori man rapporterer noget. Det er jo lidt svært at beskrive (rapportere om)  noget man ikke selv har oplevet. Man kan måske kalde det for alt muligt andet, men en reportage er det i hvert fald ikke.


Svar #4
31. oktober 2022 af cleverperson (Slettet)

Man kan da sagtens opdigte noget og rapportere om følgende. Det er jo trods alt folkeskole-niveau, der er tale om...


Brugbart svar (1)

Svar #5
31. oktober 2022 af kravlundis

#3
Hø-hø-hø.

(Læs parentesen i #1)

#4
Netop - så er der i hvert fald nogen, der kan få det banket ind i knolden...

Brugbart svar (0)

Svar #6
01. november 2022 af Stygotius

Hvad menes med "rapportere om følgende" (#4)?

Om det er på folkeskoleniveau eller ikke, er vel ligegyldigt. Det skal formodentlig i alle tilfælde give mening. En fuphistorie kan nok ikke gengive en virkelig oplevelse. Desuden findes der både subjektive og objektive reportager.

Man kan ikke "rapportere" om noget der ikke har fundet sted. Det ligger i selve definitionen af ordet. ("rappportere" = re-apporter = bringe tilbage (til sindet)


Svar #7
01. november 2022 af cleverperson (Slettet)

Har læst flere indlæg nu og du virker til at holde af diskussioner. For at tilfredsstille dig skal jeg nok lade være med at svare tilbage. Fortsæt god dag :)

Brugbart svar (0)

Svar #8
01. november 2022 af Stygotius

Ja, saglige diskussioner er da fine.


Brugbart svar (0)

Svar #9
01. november 2022 af kravlundis

Ja, det er de. 

Dine diskussioner er til gengæld det man kalder "irrelevante for spørgeren". Eller sagt på en anden måde: spild af tid. Derfor gider folk ikke deltage i dem. Det har du efterhånden fået af vide et par gange...


Brugbart svar (0)

Svar #10
01. november 2022 af Stygotius

Det er nok ikke irrelevant for en spørger at få en venlig besked om noget forkert man har lavet så man kan forsøge at rette det. Det er blot en ekstra service, som man burde være glad for. Man går   -med eller urettte- ud fra at alle er interesseret i at udføre en præstation som er så god som muligt.

Det er ret pinligt at blive barnefornærmet over en hjælp fordi man tror at man er bedre end man er...


Brugbart svar (0)

Svar #11
01. november 2022 af Moderatoren

Igen: Du skal ikke komme med din 'ekstra service'. Hvis du vil hjælpe trådstarter, så gør det. Ellers skal du lade være med at blande dig!


Svar #12
01. november 2022 af cleverperson (Slettet)

PERIOD MODERATOR OG KRAVLUNDIS

Skriv et svar til: reportage emne valg

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.