Samfundsfag

bunden og ubunden mandat?

02. november 2022 af nutellaelsker - Niveau: C-niveau

Hej. Som jeg har forstået så er en mandat det samme som en af de 179 der sidder i folketinget. Men når ordet ubunden og bunden kommer med så forstår jeg det ikke helt. Hvad er forskellen på en bunden og en ubunden mandat? Hvad vil det i det hele taget sige at være en bunden og en ubunden mandat? Jeg ved hvad ordet bunden betyder bogstaveligt talt men kan ikke forstå det i konteksten. Har forsøgt at google mig frem til det men forstår det ikke helt og wikipedia er ikke særligt hjælpsomt. Kan nogen forklare mig det på en simplere måde?


Brugbart svar (1)

Svar #1
03. november 2022 af Justitia

Bundet = begrænset

Ubundet = uafhængig


Brugbart svar (1)

Svar #2
03. november 2022 af Justitia

Du kan sammenligne det med en fuldmagt.

En fuldmagt med begrænsninger - der er ikke handlefrihed for den fuldmægtige.


Svar #3
03. november 2022 af nutellaelsker

Hmm ok tak for svar. SIdder lige ogtygger det lidt i gennem :-) 


Svar #4
03. november 2022 af nutellaelsker

Justitia nu siger du bundet er begrænset og ubundet er uafhængig. Burde ubundet så ikke være ubegrænset? sorry er lidt firkantet med forståelsen haha. 


Brugbart svar (0)

Svar #5
03. november 2022 af Justitia

Når du er folkevalgt politiker, så har du fået mandat til at træffe beslutninger på folkets vegne.

En folkevalgt kan helt uafhængig af parti og andres overbevisning selv bestemme, hvad han/hun stemmer for eller imod.

Heraf udspringer termen "ubundet mandat".

Jeg bruger ikke ordet "ubegrænset", da ordet "uafhængig" passer bedre i konteksten, når emnet er mandater.


Svar #6
04. november 2022 af nutellaelsker

nårghh ok så med andre ord så vil ubundet mandat sige at politikeren selv bestemmer hvad han/hun vil stemme for og hvis man er en bunden mandat så er det folket der bestemmer hvad politikeren skal stemme for. Er det mere eller mindre korrekt hvad jeg har forstået eller? 


Skriv et svar til: bunden og ubunden mandat?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.