Matematik

Integralregning

16. november 2022 af annonym777 - Niveau: B-niveau

Hej allesammen,

Er der nogle der kan hjælpe med den her opgave?

Tak på forhånd!

</quillbot-extension-portal>

Brugbart svar (1)

Svar #1
16. november 2022 af OliverHviid

Find F(x). Indsæt herefter F(0)= 3 og løs mht. k (eller hvad du normalt kalder den arbitrære konstant) Anvend samme strategi i b'eren. Her er F(1)= 1


Svar #2
16. november 2022 af annonym777

Mange tak for svaret, jeg tror bare jeg ikke er så god til det der med en funktion er lig med noget andet. Kunne du udregne bare A) for mig, hvis det er muligt :))

</quillbot-extension-portal>

Brugbart svar (1)

Svar #3
16. november 2022 af OliverHviid

Ok, lad os se på a'eren. Vi har funktionen f(x)= 2x+1 Først bestemmer vi F(x), dvs. stamfunktionen til f(x).

f(x)= 2x+1    F(x)= x2+x+k. Nu indsætter vi F(0)= 3, altså indsætter vi 0 xs plads og 3 på F(x)s plads og løser mht. k. Dette giver: 3= 02+0+k ⇔ k= 3. Derfor bliver stamfunktionen F(x)= x2+x+3

PS. regnereglerne jeg anvendte for at finde F(x) er bl.a. at hvis man har en funktion på formen f(x)= xn så bliver dens stamfunktion F(x)= xn+1/(n+1) +k. I vores tilfælde er n= 1. da 2x er lig 2x1.   En anden regel er at hvis man har en funktion som er lig en konstant, k, så er F(x)= kx+k. I vores tilfælde er 1 konstanten, og den integrede størrelse er så 1*x+k, dvs. blot x+k. Til sidst anvendes der at man kan integrere ledvist, altså først 2x og så 1, og ud fra den oventående information så vi at 2x integreret giver x2 +k og at 1 integreret giver x+k.

Her er en meget god oversigt over de diverse regneregler: https://www.webmatematik.dk/lektioner/matematik-a/integralregning/integrerede-funktioner


Svar #4
16. november 2022 af annonym777

Det giver mening, tusind tak!!!

</quillbot-extension-portal>

Brugbart svar (0)

Svar #5
16. november 2022 af OliverHviid

Selv tak


Skriv et svar til: Integralregning

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.