Dansk

Er kontamineret og inficeret det samme?

25. november 2022 af Lara45 - Niveau: A-niveau

Hej, 

Jeg har lige brug for hjælp til at forstå dette. 

Betyder inficeret det samme som kontamineret? 

På forhånd tak.


Brugbart svar (0)

Svar #1
25. november 2022 af kravlundis

Så vidt jeg ved er det kun levende organismer der kan være "inficerede".

Hvis jeg er smittet med corona og hoster en mand i hovedet, kan han blive inficeret.

Hvis jeg er smittet med corona og tager i et dørhåndtag, er dørhåndtaget kontamineret.

Håber det giver mening.

Svar #2
25. november 2022 af Lara45

#1 Argh okay - det giver 100% mening nu. Mange tak for hjælpen. 


Brugbart svar (0)

Svar #3
25. november 2022 af Stygotius

At være "kontamineret" betyder at være inficeret af noget.

Verbet "kontaminere" bruges intransitivt, dvs. uden et genstandsled  -også i passiv.

Ordet "kontamineret" betyder  "smittet med et skadeligt stof" Man nævner ikke en agens og kan godt sige f.eks.  "opløsningen var kontamineret", dvs. inficere af et skadeligt stof. Det giver ingen mening af sige "Opløsningen var inficeret, Man må sige hvad det var inficeret af.

Man kan også se det på at det ikke er muligt at sige "Opløsningen var blevet kontamineret" da ordet "blevet" jo netop vil angive en agens, altså en handlendeckraft. Man kan derimod godt sige "Opløsningen var blevet kontamineret, dvs. inficeret af snavset på  hans urene hænder" . 


Svar #4
25. november 2022 af Lara45

#3 Men så forstår jeg det ikke helt, altså er det rigtigt at man skal bruge inficere når man taler om mennesker og kontaminere om andet end mennesker fx. bakterien kontaminerer maden?

Eller tager jeg fejl?


Brugbart svar (0)

Svar #5
25. november 2022 af Stygotius

Det var ikke det jeg mente; min pointe var udelukkede grammatisk. "kontamineret" bruges passivt, dvs. nogen er (blevet) inficeret.  "Inficeret bruges aktivt, dvs.  Man kunne også sige at "inficere" bruges med subjektsrelation,nogen har inficeret nogen/noget, og "kontamineret" bruges med  objektsrelation (nogen/noget er blevet inficeret). 


Brugbart svar (0)

Svar #6
25. november 2022 af kravlundis

#4 og #5
Mit svar fik jeg fra en bekendt, som er læge. Det dækkede bare hvordan man bruger de to begreber - i hvert fald inden for lægeverdenen. Deres grammatiske anvendelse er jo så et andet spørgsmål, som Stygotius fint besvarer.

Brugbart svar (1)

Svar #7
29. november 2022 af DrNielsen

Kontamineret og inficeret er - som påpeget - ikke det samme i biologiens verden. Er man inficeret har en virus/bakterie/parasit koloniseret et væv. Kontaminering er forurening af eksempelvis en blodprøveprøve, overflader i et rum mv.


Svar #8
30. november 2022 af Lara45

#7 tak for svar, men hvis vi fx taler om fækal-oral smitte.

Siger man så vand eller mad forurenet med fæsces fra en syg person eller en, der udskiller det.

Er det rigtig forstået?

Brugbart svar (1)

Svar #9
30. november 2022 af DrNielsen

Patienten er inficeret. Denne kan kontaminere vand, mad, overflader mv :-)

Brugbart svar (1)

Svar #10
30. november 2022 af Stygotius

Som noget helt andet bruges ordet "kontamination" også som et rent sprogligt begreb. Her er der også tale om  en forurening. Dette ord bruges når  nogen har blandet to forskellige udtryk sammen til ét  -ofte med et komisk resultat-   f.eks. som når man siger "Hun gravede den grav over som hun selv sad på" eller når nogen siger "anse som" i stedet for "anse for  (sammenblanding af "betragte som/regne som" og "anse for"/regne for)


Brugbart svar (1)

Svar #11
30. november 2022 af Stygotius

Jeg mener naturligvis "når nogen siger "anse som" eller "regne som" i stedet for "anse for eller regne for"  (sammenblanding af "betragte som" og "anse for"/regne for)


Skriv et svar til: Er kontamineret og inficeret det samme?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.