Matematik

Har jeg regnet forkert? - Matematik

06. december 2022 af upontheabyss - Niveau: 9. klasse

Hejsa

Jeg skal lave en opgave, hvor der er en kasse, som skal pakkes ind. Den har et overfladeareal på 320 og papiret der bruges skal have en diagonal på 26. Papiret er kvadratisk Jeg skal derefter beskrive, hvorfor papiret netop skal have en diagonal på 26, for at det passer. 

Min beregning går særledes: Papiret skal have samme overfladeareal, som kassen. Derfor √320 = 17,88 cm er længden og bredden af papiret. Når jeg så laver pythagoras, får jeg: 17,88^2 + 17,88^2 = 640. √640 = 25,3. Altså ikke 26. Har jeg gjort noget forkert, eller forventer de bare man runder op, så det fx 18 man regner med, istedet for 17,88?


Brugbart svar (0)

Svar #1
06. december 2022 af oppenede

Hvis kassens højde og dybde er 1 nanometer, så skal kassen være meget lang for at nå et overfladeareal på 320, og kvadratisk papir med en diagonal på 26 vil ikke kunne nå.

Hvis du kan klippe i papiret som du antyder med 'Papiret skal have samme overfladeareal', så passer det med 26, fordi hvis diagonalen er 25, så papirets sidelængde 25/√2, og arealet er (25/√2)2 = 312.5 som er for lidt.


Skriv et svar til: Har jeg regnet forkert? - Matematik

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.