Biologi

Hjælp haster - hvad bryder debris?

02. januar 2023 af Lara45 - Niveau: Universitet/Videregående

Jeg sidder og prøver at løse nogle opgaver, men forstår simpelthen ikke hvad der menes med debris. 


Det er egentlig irrelevant med opgaverne, da jeg kun har brug for hjælp til at forstå facit.

Er der en, der har mulighed for at forklare debris på en simpel / pædagogisk måde?

Facit - opgave 1: 

De akkumulerer i dødt væv, da nekrotisk debris virker kemotaktisk overfor neutrofile granulocytter. Dette er et eksempel på det almindelige inflammatoriske respons ved nekrotisk celledød.

Facit - opgave 2:

Tumorceller dør typisk i stort omfang. Dette betyder, at APC’er (Antigen-Presenting Cell, f.eks. dendritceller) fagocyterer tumor-debris med henblik på migration til lymfeknuder og præsentation af tumorantigener på overfladen af MHC I (og MHC II) molekyler (MHC = Major Histocompatibility Complex). Dette aktiverer T-cellerne, som derefter vil migrere ud i vævet. 

På forhånd mange tak


Brugbart svar (1)

Svar #1
02. januar 2023 af DrNielsen

Debris = affald
Nekrose = celledød.

Svar #2
02. januar 2023 af Lara45

#1 Tusind tak for hjælpen! - endelig giver det menig.

Svar #3
03. januar 2023 af Lara45

#1 Har du mulighed for at forklare mig hvad protruderer betyder på en simpel/forståelig måde..? 

Jeg sidder med en opgave, hvor der i facit bla. står følgende: 

I kirtlerne bevirker dannelsen af de alt for mange epithelceller små papiller, som protruderer ind i kirtellumen. 

Håber du kan hjælpe. PÅ forhånd mange tak


Brugbart svar (1)

Svar #4
03. januar 2023 af Justitia

Protrudere = skyder frem.

I dette tilfælde skyder ind i.


Svar #5
03. januar 2023 af Lara45

#4 Okay tusind tak for hjælpen. 


Skriv et svar til: Hjælp haster - hvad bryder debris?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.