Bioteknologi

beregning af teoretiske udbytte

13. januar 2023 af Hanna98475 - Niveau: A-niveau

Hej 

jeg har vedlagt to billeder, den ene er spøgersmålt og den anden er mit forsøg på et svar, dog tror jeg at jeg har udregnet forkert.

Nogen der ved hvordan jeg skal gøre?

tak på forhånd 

Vedhæftet fil: svar.png

Svar #1
13. januar 2023 af Hanna98475

her er spøgersmålet

Vedhæftet fil:spøgersmål.png

Brugbart svar (0)

Svar #2
13. januar 2023 af Christianfslag

Du kan desværre kun vedhæfte ét billede ad gangen. Jeg kan se din besvarelse. Jeg var for hurtig på aftrækkeren.

Udregn først den totale masse af sukkeren

m=105 \frac{g}{L}\cdot 10L

Omregn da denne masse til en stofmængde

n=\frac{m}{M}

Af reaktionsskemaet ses et forhold på 1:2, hvilket betyder

n(ethanol)=2\cdot n(glucose/fructose)

Omregn endeligt til masse ethanol ved

m=n\cdot M

Og sidst finder du koncentrationen ved

c=\frac{m}{V}


Svar #3
13. januar 2023 af Hanna98475

super tusind tak- er dog lidt i tvivl om hvordan jeg skal udregne massen til stofmængden da jeg ikke kender M


Brugbart svar (0)

Svar #4
14. januar 2023 af AngelOneOne

Hej,

Det teoretiske udbytte er den mængde produkter du maksimalt kan få ud af en reaktion med en given mængde reaktanter.

Du ved at du har 105 g/L af de to sukkerarter, og du ved du har 10 L juice. Så kan du regne ud, at du har 1050 g i alt af sukkerarterne. Glucose og fructose har begge molekyleformlen C6H12O6 som du kan se af reaktionsskemaet. Når du har både massen (m) og molvægten (Mw - som du kan beregne), så kan du beregne stofmængden af sukkermolekylerne.

Da der for hvert sukkermolekyle dannes 2 molekyler ethanol, så er reaktionsforholdet 1:2, og du skal gange stofmængden af sukkermolekylerne med 2 for at få stofmængden af ethanol.

Når du har beregnet stofmængden af ethanol, kan du beregne hvor stor en masse af ethanol der teoretisk ville kunne dannes.

Denne teoretiske mængde ethanol, har du stadig i 10 L, og du kan derfor blot dividere massen af ethanolen der er dannet med 10, for at få resultatet i g/L.

I formlerne i #2, illustrerer 'M' molvægten og ikke Molariteten. Normalt anvender man 'Mw* for molvægt, for at undgå at der forveksles mellem Molaritet (M) og Molvægt (Mw).

/Angel

- - -

/Angel


"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson
Look deep into nature, and then you will understand everything better” - Albert Einstein


Skriv et svar til: beregning af teoretiske udbytte

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.