Matematik

Vis at X ~ Y iff X, Y er i L2 og X=Y P-n.s. er ækvivalens relationer

07. februar 2023 af louisesørensen2 - Niveau: Universitet/Videregående

Spørgsmål:

Vis at X~Y \iff X,Y \in L^2(\Omega,A,P) \: og \: X=Y \: P-n.s.  er ækvivalens relationer.

Jeg har ikke nogen idé hvordan jeg skal vise det her. Men lidt vides der da:

1. "-->" Hvis X~Y så skal man på en eller anden måde vise at X og Y er i L2 vha. refleksivitet, irrefleksivitet, symmetri, antisymmetri og transitet

2. Jeg har et resultat som siger at X=Y \: P-n.s. \iff E\{|X-Y|\}=0

3. L2-rummet sikrer at E{X^2} er endelig.

Har nogle et par gode idéer?


Brugbart svar (0)

Svar #1
08. februar 2023 af SådanDa

Du bliver nød til at gøre dig helt klart hvad du prøver at vise.

Jeg læser spørgsmålet som: ~ angiver en relation, vi siger X relaterer til Y (eller X~Y) hvis betingelsen er opfyldt. Vis nu at der er tale om en ækvivalensrelation. Det vil altså sige at du skal vise ækvivalensrelationsaxiomerne er opfyldt (symmetri, transitivitet og refleksivitet). Det er forholdsvis lige til, og kan også vises i andre Lp -rum end L2.

Men du skriver så:

"1. "-->" Hvis X~Y så skal man på en eller anden måde vise at X og Y er i L2 vha. refleksivitet, irrefleksivitet, symmetri, antisymmetri og transitet". Hvilket antyder at du prøver at vise selve ækvivalensen "<=>". I så fald skal du jo have defineret relationen ~, men jeg tvivler på at det er meningen? 


Brugbart svar (0)

Svar #2
08. februar 2023 af AskTheAfghan

#1     Jeg tror, at trådstarteren muligvis forstod det sådan, at man skulle vise noget i begge retninger, altså "-->" og "<--" bare pga. bi-implikation symbolet. For at rydde op i misforståelsen, burde der stå \stackrel{\text{def}}\iff i stedet for \iff. Men, fordi konteksten er klar, undlader man ofte at skrive det sådan ...


Brugbart svar (0)

Svar #3
11. februar 2023 af AskTheAfghan

Hvis du fortsat mangler hjælp, skal du vise tre ting:

(1) Vis, at X = XP - ns. holder for alle X i L2(Ω,A,P).

               [I bekræftende fald vil ~ være refleksiv].

(2) Lad X og Y være i L2(Ω,A,P). Vis, at hvis X = YP - ns., så er Y = XP - ns.
               [I bekræftende fald vil ~ være symmetrisk].

(3) Lad X, Y og Z være i L2(Ω,A,P). Vis, at hvis X = YP - ns. og Y = ZP - ns., så er X = ZP - ns.

               [I bekræftende fald vil ~ være transitiv].

Har du vist de tre punkter, kan du konkludere, at ~ er en ækvivalensrelation, og du er færdig.


Skriv et svar til: Vis at X ~ Y iff X, Y er i L2 og X=Y P-n.s. er ækvivalens relationer

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.