Matematik
Vis ved regning i hånden, at tallet s2+3 er en rod i polynomiet p(z), og bestem multipliciteten af denne rod.
Hej, jeg sidder fast i opgave 1 a. Mit s2 er 7.

Jeg har vist, at tallet s2+3 er en rod, ved at sætte det ind på z plads, og mit s2 ind på alle s2 pladser. Det giver 0.
Multipliciteten er det jeg ikke helt har fået styr på. Jeg skal finde multipliciteten af roden, og det gør jeg vel ved at fuldstændig faktorisere polynomiet? Og hvad derefter?
Jeg har ingen idé om polynomiet er faktoriseret rigtigt, men jeg får
Svar #1
17. februar 2023 af peter lind
Du kan også divider polynomiet med z-s2-3 Du får et polynomium der er 1 grad lavere. Derefter kan du teste om z-s2-3 er rod. Hvis det er er multipliciteten mindst 2. Du kan på samme måde finde om multipliciten er mindst 3. o.s.v
Svar #2
17. februar 2023 af Jiozx (Slettet)
Du kan også divider polynomiet med z-s2-3 Du får et polynomium der er 1 grad lavere. Derefter kan du teste om z-s2-3 er rod. Hvis det er er multipliciteten mindst 2. Du kan på samme måde finde om multipliciten er mindst 3. o.s.v
Polynomiet bliver vel ikke kun 1 grad lavere? Det bliver vel helt ændret?
Svar #3
Det bliver netop 1 grad lavere. Koefficienterne til z bliver selvfølgelig ændret
Svar #4
17. februar 2023 af Jiozx (Slettet)
#3Det bliver netop 1 grad lavere. Koefficienterne til z bliver selvfølgelig ændret
Kan det her passe?
Det er min quotient eller q(z)
Svar #5
Du kan jo selv kontrollere med dit CAS værktøj om det er rigtigt
Skriv et svar til: Vis ved regning i hånden, at tallet s2+3 er en rod i polynomiet p(z), og bestem multipliciteten af denne rod.
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.