Matematik

Ligning for tangent

02. marts 2023 af ESGym - Niveau: B-niveau

Hej,

Jeg sidder med en opgave hvor jeg desværre er gået i stå. Jeg har vedhæftet opgaven nederst.

Jeg har selv svaret på spørgsmål 1, men er i tvivl om resten, da jeg desværre har været en del syg, og dermed er gået glip af en del undervisning. Jeg har kigget i mine bøger og tidligere opgaver, men har ikke fundet hjælp i noget, så forhåbentligt kan nogen herinde hjælpe. 

På forhånd tak for hjælpen!


Svar #1
02. marts 2023 af ESGym

Her er mit svar på spørgsmål 1 - jeg kunne ikke få lov til at vedhæfte det i det originale opslag. Jeg har brugt maple til mine udregninger.


Brugbart svar (0)

Svar #2
02. marts 2023 af peter lind


Brugbart svar (0)

Svar #3
02. marts 2023 af peter lind

1. Du angiver kun hældningen, men det er tangentens ligning, der bedes om. Den kan du finde i din formelsamling formel 121 side 23

2. ?? Samme metode som i spørgsmål 1

3. løs de to lineære ligninger fra spørgsmål 1 og 2


Brugbart svar (0)

Svar #4
02. marts 2023 af ringstedLC

1.

\begin{align*} g'(x) &= 3\Rightarrow x=\left\{\begin{matrix}x_1\\x_2\end{matrix}\right. \\ t_1:y &=g'(x_1)\cdot (x-x_1)+g(x_1) \\ t_2:y &=g'(x_2)\cdot (x-x_2)+g(x_2) \\ \end{align*}


Brugbart svar (0)

Svar #5
02. marts 2023 af ringstedLC

2. og 3. Et polynomium hvor konstanterne bc, ... = 0, har en vandret tangent med ligningen:

\begin{align*} y &= 0 \\\left.\begin{matrix} 3\cdot (x-x_1)+g(x_1)=0\\3\cdot (x-x_2)+g(x_2)=0 \end{matrix}\right\} \Rightarrow x &= \left\{\begin{matrix}x_3\\x_4\end{matrix}\right. \\ S_1 &= (x_3,0) \\ S_2 &= (x_4,0) \end{align*}


Skriv et svar til: Ligning for tangent

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.