Matematik

Coenzym Q10 - Mat B

08. marts 2023 af Shabb - Niveau: B-niveau

Hej

Jeg har denne opgave som jeg ikke helt kan finde ud af. Jeg har lavet A, men jeg er i tvivl om B og C. Jeg har vedlagt et billede af opgaven under. På forhånd, tak for hjælpen!


Brugbart svar (0)

Svar #1
08. marts 2023 af AMelev


Brugbart svar (0)

Svar #2
08. marts 2023 af StoreNord

b)    Hvornår producerer man Q10?


Brugbart svar (0)

Svar #3
08. marts 2023 af AMelev

Du kan løse både b) og c) grafisk, da f '(30) er hældningen af tangenten i (30,f(30)).

Analytisk
b) f(x) = 0.4.
Hvis du ikke kan løse ligningen med dit CAS-værktøj, kan du løse ligningen for begge delfunktioner og tjekke, at løsningerne ligger inden for de respektive definitionsmængder.
Løsningen/erne angiver den alder, hvor Q10-indholdet i hjertets celler er 0.4 gram.

c) 30 ligger mellem 20 og 80, så det er nedeste delfunktion, du skal differentiere.
f '(30) er væksthastigheden Q10-indholdet, når personen er 30 år.
Bem. at f '(30) er negativ, så der er tale om et fald.


Svar #4
08. marts 2023 af Shabb

#3

Du kan løse både b) og c) grafisk, da f '(30) er hældningen af tangenten i (30,f(30)).

Analytisk
b) f(x) = 0.4.
Hvis du ikke kan løse ligningen med dit CAS-værktøj, kan du løse ligningen for begge delfunktioner og tjekke, at løsningerne ligger inden for de respektive definitionsmængder.
Løsningen/erne angiver den alder, hvor Q10-indholdet i hjertets celler er 0.4 gram.

c) 30 ligger mellem 20 og 80, så det er nedeste delfunktion, du skal differentiere.
f '(30) er væksthastigheden Q10-indholdet, når personen er 30 år.
Bem. at f '(30) er negativ, så der er tale om et fald.

Tusind tak for hjælpen! Det hjalp!


Skriv et svar til: Coenzym Q10 - Mat B

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.