Geografi

I tvivl om spørgsmål?

12. marts 2023 af Annicca (Slettet) - Niveau: C-niveau
Hej. I geografi skal vi lave et forsøg med vandføringen i vores by, men til det hører nogle spørgsmål med, vi på forhånd skal besvare. Et af spørgsmålene forstår jeg simpelhen ikke. Spørgsmålet lyder således:” Beskriv hvilken betydning den sidste istid har haft for landskabet og jordbunden i Danmark?”


Jeg forstår ikke helt, hvordan jeg skal komme ind på landskabet og jordbunden i Danmark ud fra vores forsøg. Altså, hvad er det præcis, jeg skal komme ind på?

Skal jeg forstå spørgsmålet som, at jeg skal skrive om de forskellige jordbundstyper i Danmark - hhv. lerjord i Østdanmark og sandet jord i Vestdanmark? Jeg er ret i tvivl.

På forhånd mange tak ;)

Brugbart svar (0)

Svar #1
12. marts 2023 af ringstedLC

Du kommer meget, - og meget nemt i tvivl om dit skolearbejde.

"... vi på forhånd skal besvare." Opgaverne skal altså besvares inden forsøget udføres.

"Skal jeg forstå spørgsmålet ...", det kunne da være en god idé. Skriv også om landskabstyperne. Vandføringen skal jo graves ned i jorden, så bakker og dale i jeres by spiller en rolle.


Svar #2
12. marts 2023 af Annicca (Slettet)

Ja, jeg kommer meget meget let i tvivl om mit skolearbejde - generelt er jeg ikke særlig klog - tværtimod, faktisk. Men sådan er vi jo alle forskellig - vi kan jo ikke alle være professorer!

Brugbart svar (1)

Svar #3
12. marts 2023 af ringstedLC

Det handlede ikke om klogskab. Jeg forsøgte bare, at gøre dig mere sikker på dig selv. Du kan og ved jo godt meget af det her.

NB. Vores ranger er beregnet af SP, se https://www.studieportalen.dk/information/brugersystem.


Brugbart svar (0)

Svar #4
13. marts 2023 af Moderatoren

Der er få så grundige og seriøse som dig – du skal bare lære at stole på dig selv, for du kan jo sagtens :) 
Men når du får hjælp, så vil det måske få hjælperne til også at hjælpe dig i fremtiden, hvis du skriver tak for hjælpen.


Brugbart svar (0)

Svar #5
13. marts 2023 af Eksperimentalfysikeren

Landskabsformerne har betydning for, hvor man kan hente grundvandet op. Nogle steder skal man bore dybt for at hente vand op, andre steder kan man banke et rør ned og så kommer der vand op. Det sidste gælder f.eks. i Vinderup, der ligger ved jernbanen mellem Skive og Struer.


Skriv et svar til: I tvivl om spørgsmål?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.