Fysik

Mekanisk, kinetisk og potentiel energi

13. marts 2023 af kejs - Niveau: B-niveau

Hej, jeg er igang med et forsøg angående hoppende bolde. Her måler jeg de nødvendige fysiske størrelser når bolden falder og hopper op og ned. Jeg har kigget på en persons rapport angående det samme forsøg, hvor der er afbildet en graf over kinetisk, potentiel og mekanisk energi. Man kan se at den mekaniske energi er en næsten konstant linie. Det skulle det ogsa° gerne være, da mekanisk energi er potentiel og kinetisk energi der er lagt sammen.

Grafen kan i se i det vedhæftede fil.

Mit spørgsmål er, hvordan kan man opstille denne graf med mine egne målinger?


Svar #1
13. marts 2023 af kejs

Her er det vedhæftede fil.


Brugbart svar (0)

Svar #2
13. marts 2023 af peter lind


Brugbart svar (0)

Svar #3
13. marts 2023 af peter lind

Jeg forstår ikke hvad du er i tvivl om. Du kan lave sådan en graf med dit CAS værktøj


Svar #4
13. marts 2023 af kejs

Ja, men hvordan finder jeg frem til den kinetiske energi, potentielle energi og mekaniske energi?


Svar #5
13. marts 2023 af kejs

jeg har målinger på masse, højde, og tid


Brugbart svar (0)

Svar #6
13. marts 2023 af peter lind

Masse og højde giver den potentielle energi

Hastgheden kan du finde som forskellen i højde delt med forskellen i tid. Du sætter tidspunktet til middelværdien mellem de to tidspunkter.

Har du ikke fået en øvelsesvejledning ?


Svar #7
13. marts 2023 af kejs

Nej, ingen øvelsesvejledning. Men tilbage til at bestemme hatsigheden. Jeg har en bold som hopper ca 7 gange. For at bestemme hastigheden har jeg et punkt som lyder (tid, højde) (2.806, 0.6) og et andet punkt (4.811, 0.1). Skal jeg så sige (0.6-0.1)/(2.806-4811)?


Svar #8
13. marts 2023 af kejs

Således ser min graf ud. Kig i det vedhæftede fil.


Svar #9
13. marts 2023 af kejs

Eller skal jeg sige (0.6-0.1)/(3.8085)? Jeg har taget middelværdien mellem de to tidspunkter her.


Brugbart svar (0)

Svar #10
13. marts 2023 af peter lind

Farten i modsætning til hastigheder er altid positiv. I dette tilfælde er Δt = 4,881-2,806 ≈ 2s farten er 0,5/Δt medens farten er til tiden 3,8085 s.

Kan du ikke komme med mindre inrevaller ? tidspunkterne er i hvert fald næjagtig nok til det, men jeg kender intet til hvor nøjagtig du har målt afstande


Svar #11
13. marts 2023 af kejs

Jo sagtens, men forstår ikke hvordan jeg kan finde hastigheden for hvert punkt på denne måde. For jeg skal jo lave en graf hvor tiden (x) er som funktion til den kinetiske energi (y). Og her mangler jeg kun målene for hastigheden til at få hver punkt for den kinetiske energi.


Svar #12
13. marts 2023 af kejs

Du kan se mine målinger i vedhæftede fil. 

tiden (x) og højde (y)

Vedhæftet fil:Book2.xlsx

Brugbart svar (0)

Svar #13
13. marts 2023 af peter lind

Du skal vælge punkterne efter tiden ikke afstanden.


Svar #14
13. marts 2023 af kejs

Forstår ikke helt, undskyld. Kan du uddybe?


Brugbart svar (0)

Svar #15
13. marts 2023 af ringstedLC


Brugbart svar (1)

Svar #16
13. marts 2023 af ringstedLC

Forestil dig hvordan grafen ville se ud, hvis det var en sten, der faldt ned og hvilke punkter du så ville bruge.


Svar #17
13. marts 2023 af kejs

Problemet er bare, at jeg ikke ved hvilke punkter jeg skal bruge


Brugbart svar (0)

Svar #18
13. marts 2023 af ringstedLC

Inden første hop falder bolden som en sten over en afstand på ca. 1 m i løbet af ca. 0.45 sek.


Svar #19
13. marts 2023 af kejs

yes, det forstår jeg. Hvad skal jeg så gøre?


Brugbart svar (1)

Svar #20
13. marts 2023 af Eksperimentalfysikeren

Det ser ud som om du har benyttet punkter fra forskellige hop. Det skal du ikke.

Giv pukterne numre startende med punkt 0. hi er højden af punkt i og ti tidspunktet for punkt i. For hvert ar punkterne i kan du så finde Epot,i = mghi, vi=(hi+1-hi-1)/(ti+1-ti-1) og Hkin,i = ½mvi2.

Middelhastigheden mellem punkterne i-1 og i+1 er et godt mål for hastigheden i punkt i.


Skriv et svar til: Mekanisk, kinetisk og potentiel energi

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.