Matematik

SIR - numerisk løsning HJÆLP

20. marts 2023 af em9728 - Niveau: A-niveau

Hej SP

Jeg skal i en opgave simulere et epidemiforløb vha. SIR-modellen. Jeg har plottet de reelle S, I og R grafer for corona i en periode i et koordinatsystem. Min SIR-model skal så løses numerisk og graferne fra modellen skal afbillede de reelle grafer så godt som muligt ved at jeg ændre på smitte- og helbredsraten(i min model er det k og c).

Jeg har vedhæftet et billede af modellen. Det vil sige, at jeg skal ændre på k, c og h(tidsskridtet) for at den grønne graf (R) nærmer sig forløbet af de grønne punkter og sådan at den blå graf(I) nærmer sig de blå punkter. Grafen for S kan ikke ses i grafvinduet fordi den befinder sig længere oppe ad 2. aksen.

Jeg har brug for hjælp / vejledning / tip til at bestemme mine variable, så graferne afviger mindst muligt fra punkterne. Jeg har førsøgt bare at prøve mig frem, men kan ikke komme tættere på, end på billedet.

Mvh.


Brugbart svar (0)

Svar #1
21. marts 2023 af jl9

Skal de to t-kolonner ikke være ens? Ser ud som om den første t-kolonne springer fra 0 til 35 i første step


Skriv et svar til: SIR - numerisk løsning HJÆLP

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.