Samfundsfag

De politiske emner (politisk dagsorden i august 2022)

30. marts 2023 af Annicca (Slettet) - Niveau: C-niveau
Hej.
Vi skal tage udgangspunkt i de politiske emner, der topper danskernes politiske dagsorden fra august 2022.
Dertil ser jeg, at det helt klart er “hospital og sundhed” der er emnet, der topper over de andre emner. Så bliver jeg spurgt, hvorfor det er sådan?

Hertil ville jeg mene, at det nok har flere grunde, men b.la.

- noget med Corona

- noget med alt det der er foregået ift. vilkårene for de ansatte i sundhedsvæsnet.

I forhold til det med vilkårene for de ansatte i sundhedssystemet, bliver jeg lidt i tvivl om, hvorvidt det også har noget at gøre med sygeplejskernes løn, som der har været snakket rigtig meget om.
Kunne det også være en af grundene til, at danskerne lige præsic vælger “hospital og sundhed”, som ddt emne, politikerne skal have særligt fokus på???


Håber det gav mening :)
Tak

Brugbart svar (1)

Svar #1
30. marts 2023 af ringstedLC

Løn er da et relevant vilkår for sygeplejerskerne. Især, når beskæftigelsen er så høj som den er for tiden.


Svar #2
30. marts 2023 af Annicca (Slettet)

Enig - men tænker du, at det er en af grundene til, at danskerne lige præsic har valgt “hospitaler og sundhed” som vigtigeste politiske dagsorden i 2022?

Brugbart svar (1)

Svar #3
31. marts 2023 af SuneChr

Hele sundhedsvæsenet sejler i en synkefærdig jolle uden styrmand og besætning.
Store prestigeprojekter, supersygehuse, byggerier her og der mener man, skulle løse alle problemer, - eller
udfordringer, som lyder pænere. Besparelser kaldes reformer. En stor del af befolkningen har gennem-
skuet magtspillet og har mistet tro og tillid til magthaverne.
Hvad nytter det, at patientstuerne er udstyret som et femstjernet hotel med roomservice, når personalet
løber livet af sig og ser sig nødsaget til at opsige sit job. Ventelister til operation er en regulær skandale.
Sygeplejerskerne bliver der, med citat fra en tidligere politiker, pisset på, - deres lønefterslæb er endnu
ikke indhentet fra 1968 og frem.
Sundhed/sygdom angår os alle, og vi skal hver især tage stilling til, hvad vi rettelig kan forvente af det
samfund, som nyder godt af vores skattekroner.


Brugbart svar (0)

Svar #4
02. april 2023 af Justitia

Du skal vist i tænkeboksen igen.

Jeg havde aldrig brugt de af dig anførte grunde/årsager.

Er enig med det i #3 anførte.


Skriv et svar til: De politiske emner (politisk dagsorden i august 2022)

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.