Fysik

Rumfysik

16. april 2023 af sabrina132 - Niveau: A-niveau

hej sp

jeg har haft problemer med følgende opgave om rumskib. Jeg ved, at jeg skal bruge følgende formel til beregning af massen procentdelen af massen. Formlen lyder deltav=u*ln(m1/m2)-g*delta(t). Jeg kender ikke et af masserne i opgaven og skal derfor eliminere den på en eller anden måde. Er der nogle der kan hjælpe med opgaven.


Brugbart svar (0)

Svar #1
16. april 2023 af mathon

Du skal isolere \small \tfrac{m_1}{m_2}


Svar #2
16. april 2023 af sabrina132

men jeg kender jo ikke massen?


Brugbart svar (0)

Svar #3
16. april 2023 af ringstedLC


Brugbart svar (0)

Svar #4
16. april 2023 af ringstedLC

Der står ikke "massen" i #1, men forholdet mellem masserne.


Svar #5
16. april 2023 af sabrina132

hvordan gør jeg det. har virkelig brugt lang tid på opgaven, men kan ikke komme frem til en løsning. Skal jeg ikke eliminere en af masserne på en eller anden måde, da jeg kun skal finde den ene masse?


Brugbart svar (0)

Svar #6
16. april 2023 af ringstedLC

Du skal ikke finde nogen masse (hvilket heller kan lade sig gøre), - du skal finde forholdet i % mellem to masser.

For at rumskibet kan gå i lavt kredsløb om Månen, skal det opnå undvigelseshastigheden v. Det sker ved at udstøde brændstoffets masse med farten u og derved skabe impulsen:

\begin{align*} p &= u\cdot (m_2-m_1) \\&= u\cdot m_b \end{align*}

Raketligningen som giver den opnåede hastighed efter to forskellige masser af raketten kan da omskrives til:

\begin{align*} \Delta v+g(\Delta t)=v &= u\cdot \ln\left ( \tfrac{m_1}{m_2} \right ) \\ \tfrac{m_1}{m_2} &= \tfrac{m_1}{m_1-m_b}=(...) \\ \tfrac{m_b}{m_1} &= (...)\end{align*}


Svar #7
16. april 2023 af sabrina132

jeg kender ikke tidsforskellen


Svar #8
16. april 2023 af sabrina132

Er det således det skal gøres. Jeg kender jo ikke tidsforskellen.


Brugbart svar (0)

Svar #9
16. april 2023 af ringstedLC

#8: Læs nu opgaven og svarerne!

"... og heri er der taget højde for tyngdekraften." som jo giver tyngdeacc. Det vil sige:

\begin{align*} 1700\,\tfrac{\textup{m}}{\textup{s}}=v &= u\cdot \ln\left ( \tfrac{m_1}{m_2} \right ) \\ \tfrac{m_1}{m_2} &= e^{\frac{v}{u}} \end{align*}


Svar #10
18. april 2023 af sabrina132

#9 

Jeg forstår godt opgaven nu, men hvordan kommer man frem til formlen for m1/m2. Differentierer du ln(m1/m2)? Og når der bliver taget højde for tyngdeaccelerationen, bør der så ikke står -g?


Brugbart svar (1)

Svar #11
18. april 2023 af ringstedLC

#10

1. Husk nu din matematik eller se formel (85).


Svar #12
18. april 2023 af sabrina132

#11

Tak for hjælpen ;)


Brugbart svar (1)

Svar #13
18. april 2023 af ringstedLC

#10

2. Med udgangspunkt i din opgave om udledningen af Raketligningen https://www.studieportalen.dk/forums/thread.aspx?id=2070105 :

\begin{align*} v &= u\cdot \ln\left (\frac{m_1}{m_2} \right )-g\cdot \Delta t \\ &= u\cdot \ln\left (\frac{m_1}{m_2} \right )-\frac{-s}{t^2}\cdot \Delta t &&,\;v>0\;,\; g<0 \\ &= u\cdot \ln\left (\frac{m_1}{m_2} \right )+\frac{s}{t}\cdot \Delta \\ \textup{Hast.\;incl.\;tyngdekraft\;efter\;tiden\,}\Delta t:\\v_{slut}=1700\,\tfrac{\textup{m}}{\textup{s}}=v-\Delta v &=u\cdot \ln\left (\frac{m_1}{m_2} \right )\end{align*}

Netop på grund af oplysningen skal derfor ikke stå "-g • Δ ". I modsat fald måtte du slå Månens tyngdekraft op og kende tiden hvori acc. foregik.


Skriv et svar til: Rumfysik

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.