Fysik

Modstanden i 2 varmelegemer

28. april 2023 af Martin3007 - Niveau: B-niveau

Jeg kan ikke få hul på følgende opgave.

Der er 2 varmelegeme til en varmeovn. Varmelegemerne kan ved hjælp af en omskifter S kobles i enten serie eller i parallel. Varmeovnen tilsluttes en spænding på 230 V, 50 Hz. Over en 15 minutters periode udvikles der 390 kJ, når varmelegemerne er forbundet i serie, og der udvikles 2000 kJ, når varmelegemerne er forbundet i parallel. 

Beregn varmelegemernes resistanser.

Jeg kan selvfølgelig regne en effekt ud fra ovenstående data, men hvordan jeg skal bevæge mig frem herefter?


Brugbart svar (0)

Svar #1
28. april 2023 af peter lind

Effekten er U*I hvoraf du kan finde strømstyrken. Da effekten er også kan findes af at den er R*I2 kan du finde erstatningsmodstanden som er R1+R2

Af parallelkoblingen kan du på samme måde finde erstatningsmodstanden som er R = (R1*R2)/(R1+R2) Du har nu to ligninger med de to ubekendte


Svar #2
28. april 2023 af Martin3007

Det forstår jeg ikke?

Jeg forstår jeg kan finde erstatningsresistansen ved at benytte ohms lov og her kommer jeg frem til 23,81 ohm for den paralelle kreds, det kan jeg gøre igen for min serieforbindelse, men hvordan skal jeg "skille" dem?

2 ligninger med ubekendte, forstår jeg ikke hvordan du kommer frem til? mener du at hvis jeg beregner erstatningsresistansen for parallel og serie så har jeg dermed 2 bekendte? jeg kan ikke helt se det for mig.


Brugbart svar (0)

Svar #3
28. april 2023 af peter lind

Hvis du har erstatningsmodstanden for seriel og parallel kobling Rs og Rp får du

R1+R2 = Rs

(R1*R2)/(R1+R2) = Rp

altså to ligninger med to ubekendte


Brugbart svar (0)

Svar #4
01. maj 2023 af ringstedLC

\begin{align*} R_1+R_2 &= R_S &&,\;R_S=\frac{U^2\,t}{E_S} \\ R_1\cdot \frac{R_2}{R_1+R_2} &= R_P &&,\;R_P=\frac{U^2\,t}{E_P} \\ \Rightarrow R_1 = R_P\cdot \frac{R_S}{R_2} &\,\wedge R_2=R_P\cdot \frac{R_S}{R_1} &&\Rightarrow\frac{R_P}{R_S}=\frac{E_S}{E_P} \\ R_1+R_P\cdot \frac{R_S}{R_1} &= R_S = R_P\cdot \frac{R_S}{R_2}+R_2 \\ \Rightarrow 0 &= R_n-R_s+R_P\cdot \frac{R_S}{R_n} \\ 0 &= {R_n}^2-R_SR_n+R_PR_S \\ R_n &= \frac{-(-R_S)\pm \sqrt{(-R_S)^2-4\,R_P\,R_S}}{2} \\ &= \frac{R_S\pm \sqrt{{R_S}^2\cdot \left(1-4\cdot\frac{R_P}{R_S}\right)}}{2} \\ &= \frac{R_S\pm R_S\sqrt{1-4\cdot\frac{R_P}{R_S}}}{2} \\ &= \frac{R_S}{2}\cdot \left (1\pm \sqrt{1-4\cdot\tfrac{E_S}{E_P}}\, \right ) \\ R_n &= \left\{\begin{matrix} R_1 \\R_2 \end{matrix}\right. \end{align*}


Skriv et svar til: Modstanden i 2 varmelegemer

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.