Dansk

Dansk eksamen skrevet for meget

16. maj 2023 af potteplante8 - Niveau: A-niveau

Hej alle :)

Jeg står i den situation, hvor jeg har kommet til at skrive 4,4 sider til den skriftlige eksamen i dansk, hvilket er 0,4 sider for meget. Jeg er derfor meget nervøs for, at det kommer til at trække mig meget ned i karakter. Ift. opgavekravene har jeg opfyldt alle kravene, og endda perspektiveret til to selvvalgte tekster fra undervisningen, mens perspektiveringsdelen ifølge opgaveformuleringen er valgfri ("Du kan perspektivere til en eller flere andre tekster (fx skønlitteratur, billedkunst, reklamer), hvori der indgår forestillinger fra romantikken"). Jeg er selv overbevist om, at mine pointer er klart udfoldede, og derfor ville fremstå som halvfærdige, hvis jeg forkortede opgaven ned.

Hvad mener I, jeg skal forvente af karakter?


Brugbart svar (0)

Svar #1
16. maj 2023 af SkolleNørd

#0

Hej alle :)

Jeg står i den situation, hvor jeg har kommet til at skrive 4,4 sider til den skriftlige eksamen i dansk, hvilket er 0,4 sider for meget. Jeg er derfor meget nervøs for, at det kommer til at trække mig meget ned i karakter. Ift. opgavekravene har jeg opfyldt alle kravene, og endda perspektiveret til to selvvalgte tekster fra undervisningen, mens perspektiveringsdelen ifølge opgaveformuleringen er valgfri ("Du kan perspektivere til en eller flere andre tekster (fx skønlitteratur, billedkunst, reklamer), hvori der indgår forestillinger fra romantikken"). Jeg er selv overbevist om, at mine pointer er klart udfoldede, og derfor ville fremstå som halvfærdige, hvis jeg forkortede opgaven ned.

Hvad mener I, jeg skal forvente af karakter?

Du kan spørge læreren?


Svar #2
16. maj 2023 af potteplante8

#1
Jeg har spurgt min lærer, hvortil jeg fik svaret: "Jeg tror ikke, det trækker særligt ned at skrive lidt for meget."
Jeg er egentlig mere bange for, at censor vil kunne trække mig ret meget ned, da min lærer er tilbøjelig til at være på den tilgivende side, når det kommer til for meget tekst.


Brugbart svar (0)

Svar #3
16. maj 2023 af SkolleNørd

#2

#1
Jeg har spurgt min lærer, hvortil jeg fik svaret: "Jeg tror ikke, det trækker særligt ned at skrive lidt for meget."
Jeg er egentlig mere bange for, at censor vil kunne trække mig ret meget ned, da min lærer er tilbøjelig til at være på den tilgivende side, når det kommer til for meget tekst.

CENSOR ER KOLD SOM EN ISFROSSEN STEN. Så enten anser censoren det som noget han/hun kan bøje sig for, men ellers nej.


Brugbart svar (0)

Svar #4
16. maj 2023 af tangent

Det gør ikke noget. Den eneste grund til, at de skriver 3-4 sider er, for at være sikker på at eleven skaber lidt dybde i analysen og at eleven ikke skriver overdrivet meget såsom 8-sider. Jeg har skrevet mange opgaver på  5-6 sider, hvor læreren har været ret ligeglad. De vil heller have at man går i dybde end at man er for overfladisk. 


Svar #5
16. maj 2023 af potteplante8

#4 og #5

Jeg har ladet mig høre mine venner, hvor de kommer med vidt forskellige synspunkter på dette, idet

1) en 3.g'er mener, at det vil trække vanskeligt meget ned, idet det indikerer, at eleven ikke at udtrykke sig præcist og udvælge relevante pointer, mens

2) en universitetsstuderende mener, at det ikke har nogen væsentlig påvirkning på censors bedømmelse, idet selve opgaven skal betragtes som en helhedsbedømmelse. Anvendes de overskredne tegn fornuftigt, vil dette ikke tælle ned.

Uanset hvad er jeg dog sikker på, at jeg har klaret mig godt :)


Brugbart svar (0)

Svar #6
17. maj 2023 af Moderatoren

Det er fint at høre på dine venner, men det er din lærers svar, som du kan bruge til noget :)


Svar #7
23. maj 2023 af potteplante8

#6

Det er fint at høre på dine venner, men det er din lærers svar, som du kan bruge til noget :)

Ja, det har du helt ret i :)


Skriv et svar til: Dansk eksamen skrevet for meget

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.