Kemi

Afstemning af redoxreaktion

05. juni 2023 af mynte1 - Niveau: C-niveau

Hej alle,

Har mega brug for hjælp da jeg ikke forstår logikken bag afstemningen af denne reaktion.

Fe2+(aq)              +        MnO4- (aq)   ->    Mn2+ (aq)        +    Fe3+(aq)

Har førhen fået det til 

8H+ 5Fe2+(aq)              +        MnO42(aq)   ->    Mn2+ (aq)        +    5 Fe3+(aq) + 4H2O

Hvorfor skal der være 5 foran Fe på begge sider? Forstår det ikke pls hjælp skal til eksamen om to dage


Brugbart svar (1)

Svar #1
06. juni 2023 af MentorMath

Hej Mynte

Jeg er ikke hjælper i kemi, men er selv i gang med et kursus i kemi fra 0-b - så jeg kan ikke garantere at det hele er rigtigt, da jeg ikke selv har været til eksamenen endnu.

Men så vidt jeg har forstået det rigtigt, kommer der 5 jern på begge sider af reaktionspilen, da mangan reduceres med 5 og jern oxideres med 1. Man ganger over kors, så vi får 5 foran jern og 1 foran mangan.

Jeg har prøvet at løse opgaven og komme med mit bud på, hvordan jeg selv ville løse den, når jeg skal til eksamen om en lille uges tid (har vedhæftet mit forslag som billede) :) 

I forhold til det med oxidationstallene kan du eventuelt se den her video: https://www.youtube.com/watch?v=_gNa8YCoeFE&t=73s&ab_channel=DTUAdgangskursus. Den synes jeg i hvert fald selv forklarer det meget godt


Svar #2
06. juni 2023 af mynte1

Tusinde tak!! 


Skriv et svar til: Afstemning af redoxreaktion

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.